B2C-lead generation met white papers

Een telefoontje van een nieuwe klant, een mailtje met een offertevraag, een geanimeerd prospectiegesprek: nieuwe leads geven altijd een positief gevoel. Heb je – in jouw zoektocht naar nieuwe klanten – al eens aan een lead ad op social media gedacht? Uit de drie onderstaande cases en de adviezen van onze specialist in online communicatie Aline Ghys leer je hoe je contactgegevens – en dus B2C-leads – kan verzamelen met een white paper.

In marketing kan je mikken op de massa. Maar Aline gelooft meer in een gerichte aanpak: “Een campagne op reusachtige billboards of in prime time op televisie kost bakken vol geld. Dan is een lead ad veel toegankelijker: op Facebook en LinkedIn kom je met 50 euro al een heel eind. Zeker als je jouw lead ad precies richt tot een strak afgelijnde doelgroep.”

KL-Electro: airco-actie levert coole resultaten

KL-Electro is een installateur van sanitair, centrale verwarming, ventilatie en elektrische toepassingen. Om de schijnwerpers intensief op hun airco-service te richten, lanceerden we een lead ad-campagne waarin de geïnteresseerden een white paper over airco konden downloaden. De insteek? De aspecten waar je best op let wanneer je een airco kiest.
 
Aline verzamelde de cijfers om het succes meetbaar te maken: “De advertentie verzamelde 182.582 weergaves, goed voor een bereik van 36.644 Facebook-gebruikers. Maar véél belangrijker nog: de advertentie leverde 90 leads op. Want in ruil voor de white paper delen de potentiële klanten hun persoonlijke contactgegevens. En op basis daarvan neemt KL Electro contact op voor een persoonlijk gesprek en een offerte op maat.”

InfraLigne: B2C-leads met ‘gezonde’ white paper

Wil je switchen naar een fitte en gezonde levensstijl? In de studio’s van InfraLigne staan coaches klaar voor een persoonlijke begeleiding op basis van een onderbouwde figuuranalyse en een individueel programma. Zelfs in een periode waarin corona de studio’s tot sluiten verplichtte, wist InfraLigne mensen te inspireren en te motiveren.
 
In ruil voor hun contactgegevens kregen de Facebook-gebruikers een white paper in de vorm van een magazine, vol tips voor een gezond leven. Aline wijst graag op het dubbele voordeel van die aanpak: “Zo een tijdschrift helpt niet alleen jouw naamsbekendheid opkrikken bij je doelgroep. Je komt er ook mogelijke leads mee op het spoor: elke InfraLigne-lead ad liep een week tegen 200 euro en was goed voor 80 tot 90 leads per white paper (met een uitschieter tot 130 leads in de Valentijnseditie).”

Sleep Design: B2C-leads dankzij white paper met slaaptips

Slaapspeciaalzaken strijden om via verschillende kanalen om de aandacht van hun (letterlijk) slapende klanten. Radio, TV, raambestickering, Google Ads,… Tijdens de voorbije soldenperiode koos Sleep Design voor een alternatieve manier. De slaapspecialisten bundelden hun kennis in 5 slaaptips, die in een white paper gegoten werd. Met succes: maar liefst 100 B2C leads gingen in op de lead ad, downloadden de inspirerende tips en slapen sindsdien (hopelijk) als een roos. 

Verzilver de B2C-leads via je white paper

“Nadat je de leads binnenkrijgt, is het belangrijk om persoonlijk contact op te nemen”, vertelt Aline. “Want alleen zo kan je inschatten hoe je die potentiële klant echt kan overtuigen. Soms kan je meteen een concrete afspraak inplannen, andere keren is er nog een tussenstap met extra informatie nodig.”
 
Nadat je de leads binnenkrijgt, is het belangrijk om deze op te volgen”, vertelt Aline. “Hoe je een lead benadert is afhankelijk van de white paper die je hebt aangeboden. Voor algemene white papers zoals die van InfraLigne verkiezen wij een ‘opwarmstrategie’. De leads belanden in een automatische mailflow waarbij we ze mail per mail opwarmen en overtuigen om contact met ons op te nemen. Bij specifieke white papers zoals die van KL-Electro kan je ook meteen persoonlijk contact opnemen. KL-Electro kon zo maar liefst 1 op de 3 leads verzilveren in een concrete fysieke afspraak.

Wil jij meer leads binnenkrijgen?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars