In 3 stappen naar een mooiere wereld via inclusieve communicatie
Kies je modellen met verschillende etnische achtergronden voor jouw advertentie? Dan prikkelt dat de aandacht van je potentiële klant. Maar gebruik het niet als ethisch trucje. Want diversiteit uitspelen voor kortzichtig gewin komt hypocriet over. En daarop knappen klanten af. Benieuwd welke alarmsignalen je best in de gaten houdt en hoe je een diverse doelgroep wél bereikt? Wij helpen je op weg met drie tips voor inclusieve communicatie.
“Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een klantenbestand zich pas in een bedrijf herkent wanneer minstens 30% van die organisatie op hen lijkt."
1. De basis van inclusieve communicatie: verander de wereld, begin bij jezelf
Inclusiviteit is meer dan een ‘last minute’-checkbox die je nog snel afvinkt voor je jouw campagne de wereld instuurt. Wil je de diversiteit in onze samenleving weerspiegelen? Hou er dan van bij het begin van je communicatietraject bewust rekening mee. Meer nog, die diversiteit zit best stevig verankerd in het DNA van je organisatie. Als je wil dat de buitenwereld je als ‘authentiek’ percipieert, dan moet je intern beginnen.
Hoe begin je aan inclusieve communicatie?
- Start met een set van duidelijke regels over de waarden en normen gelinkt aan racisme en diversiteit
- Betrek medewerkers met verschillende achtergronden in je communicatieteam en omarm hun uiteenlopende kenmerken
- Streef naar variatie, want hoe diverser je interne bedrijfsorganisatie, hoe groter de groeikansen
“Tegen iemand zeggen dat je geen kleur ziet, is eigenlijk geen gunst. Door het niet zien van kleuren, ontken je tegelijk alle mogelijke nadelen die aan een bepaalde kleur verbonden zijn. Zo blijven ongelijkheden bestaan, waardoor we er als samenleving niet op vooruit gaan.”
2. Kijk kritisch naar jezelf en voorkom onbedoelde stereotypering
Zelfs zonder slechte bedoelingen kan iedereen wel een keer — onbewust — de mist ingaan. Een terloopse, niet-doordachte opmerking is snel uitgesproken, maar die kan al een stap te ver zijn. Blijf daarom opletten, want kwetsend taalgebruik leidt tot stereotypering en stigmatisering. Oprecht en consistent handelen, zijn cruciaal om tokenisme (lees: een oppervlakkige of symbolische inspanning leveren om inclusief te zijn) te voorkomen.
Je kan behoorlijk snel vastroesten in een staat van onwetendheid. Tegelijk is diversiteit vaak een zwaar beladen onderwerp. Maak daarom gebruik van heldere, inclusieve communicatie die bijvoorbeeld gender en etnische achtergrond overstijgt. Twijfel je? Toets je boodschap vooraf bij verschillende doelgroepen. En spreek je doelgroep zoveel mogelijk aan in zijn moedertaal door je bericht te (laten) vertalen. Zo toon je dat je hem of haar waardeert en oprecht wil helpen.
3. Laat je inspireren door rolmodellen inzake inclusieve communicatie
Elk verhaal kan je op honderden manieren vertellen. Waarom zou je dan met één standpunt genoegen nemen? Belicht jouw boodschap bewust vanuit verschillende hoeken om een zo breed mogelijk publiek te bereiken met je campagne. Daarbij kies je best voor positieve, verscheiden en authentieke beelden. Want die versterken de verschillende perspectieven op jouw verhaal en dus jouw inclusieve identiteit.
Zet de verandering zelf in gang
Durf de uitdaging aangaan: vertel en leef – zowel intern als extern – een verhaal van gelijkheid en inclusiviteit. Zo stimuleer jij stap voor stap de verandering in je eigen omgeving.