De renaissance van LinkedIn-marketing verklaard

Waarom je best meegroeit met dit volwassen platform

Facebook gebruiken we om onze familiemomenten te delen. Instagram als fotoboek. Twitter als uitlaatklep. En LinkedIn als digitaal visitekaartje. De afgelopen twee jaar kende LinkedIn een uitzonderlijke groei. Waar het digitale netwerk in 2019 3,6 miljoen Belgische profielen telde, logden afgelopen jaar 3,8 miljoen Belgische gebruikers zich in op het zakelijke netwerk. LinkedIn-marketing kent dus een even onverwachte als opmerkelijke revival. Maar waarom is de belangstelling voor dit medium plots zo groot? En nog belangrijker, waarom moet je hier als bedrijf op anticiperen? Content creator Liesbeth Beullens en communicatieadviseur Laura Peeters deelt haar inzichten én tips.

Reden 1: generatie Y als nieuwe ambassadeur van LinkedIn

Generatie Y – de eerste generatie die van jongs af aan vertrouwd is met sociale media – betreedt momenteel in groten getale de arbeidsmarkt. Verbaast de stijging je nu nog? Waar deze lichting in 2012 een massale groei voor Facebook betekende, lijkt de groep nu massaal  door te stromen naar het LinkedIn-netwerk. Het doel is duidelijk: hun netwerk aanvullen met mensen die zij in een professionele context ontmoet hebben.

Reden 2: LinkedIn-marketing is afgestemd op B2B

LinkedIn gaat door het leven als de afgeborstelde versie van Facebook. De onderliggende mechanismen zijn hetzelfde, maar er heerst duidelijk een andere tone of voice. Mensen houden op LinkedIn nauwgezet hun carrièrepad bij. Lees: ze geven spontaan eventuele functiewissels of promoties door. Dat maakt van LinkedIn het gedroomde sociale media platform voor B2B marketing. Adverteren op LinkedIn is vaak duurder dan op andere platformen, maar je kan wel in enkele klikken personen uit één bepaald bedrijf targetten of doelgericht adverteren op functieprofielen.  

 

Een andere waardevolle tool is ‘inMail’. Via een inMail kan je rechtstreeks een bericht sturen naar een ander LinkedIn-lid binnen een specifieke doelgroep (pakweg ‘alle architecten in Limburg’), ook als je geen connectie hebt. InMails leveren vaak een betere CTR op (vrij vertaald: je krijgt meer clicks met minder budget). Maar, wat geldt op restaurant of op café, geldt evengoed aan de online toog: overdaad schaadt. Wanneer mensen te veel inMails ontvangen van dezelfde persoon of van hetzelfde bedrijf, kan dat tot irritatie leiden. Spring dus zorgvuldig om met inMails en spaar ze op voor actiegerichte communicatie (bv. de aankondiging van een event of webinar, de lancering van een white paper of de verspreiding van een vacature).

Reden 3: minutieuze rekrutering

LinkedIn recruiter is een betalende upgrade die je kan helpen om snel de juiste kandidaat te vinden voor een openstaande vacature. De coronacrisis gaf LinkedIn recruiter een extra boost omdat vrijwel alle rekrutering digitaal moest gebeuren. Als recruiter kan je op LinkedIn een project creëren of actief zoeken in een lijst van kandidaten. Deze lijst kan je eventueel beperken door filters toe te voegen, bijvoorbeeld op mensen die aangeven dat ze actief op zoek zijn naar werk. Dan hoef je enkel nog een inMail te sturen naar de kandidaat in kwestie.

4 tips voor een professioneler bedrijfsprofiel

1.

Je bedrijfsbeschrijving

De bedrijfsbeschrijving is de tekst waar medewerkers naar linken in hun persoonlijk profiel. Zorg ervoor dat deze interessant, is zonder er een gelikt verkoopspraatje van te maken.

2.

Je bedrijfsspecialiteiten

Hier gebruik je best woorden die mensen helpen je company profile te vinden.

3.

Links naar belangrijke websites

Voorzie op je profiel een link naar je website en eventueel specifieke pagina’s voor vacatures die nog ingevuld moeten worden.

4.

Vergeet de individuele profielen niet

Achter een organisatie staan tot slot échte mensen. En dat mag ook blijken uit je profiel. Je medewerkers zijn ambassadeurs van je organisatie. Zij kunnen belangrijke links delen, waardoor je meteen een groter bereik krijgt. Bovendien bereik je op deze manier ook look-a-like audiences.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars