COMMUNICATIE-BLOG
De laatste trends in online en offline communicatie? De nieuwste hype in grafische vormgeving? Of de hot topics in marketing? Bij Idearté delen we onze expertise.
Dankzij onze blog ben je helemaal mee. Krijg je er maar niet genoeg van? Dan vind je nog meer inspiratie in onze nieuwsbrief.
Dit was Dutch Design Week 2024: De toekomst van duurzaam ontwerpen
Ontdek onze inzichten van Dutch Design Week 2024: een inspirerende dag vol duurzaamheid, innovatie en samenwerking. Ontdek hoe creativiteit en verbeeldingskracht bijdragen aan een betere toekomst.
Herbeleef de opening van Idearté Maaseik
Herbeleef de opening van Idearté Maaseik op 5 september 2024. Idearté groeit verder met een focus op duurzame en creatieve brandings en communicatie. Met de opening van het tweede kantoor in Maaseik zetten we een nieuwe standaard in de regio en blijven we onze missie voortzetten om bedrijven en organisaties te helpen met duurzaam communiceren en communiceren over duurzaamheid. Altijd op een creatieve manier, zoals je van Idearté gewend bent.
Idearté vergroot zijn kracht met tweede vestiging in Maaseik
Idearté, het het branding- en communicatiebureau uit Sint-Truiden, kondigt met trots de opening aan van haar tweede vestiging in Maaseik. Al 30 jaar is Idearté een prominente speler in het communicatielandschap, en met deze uitbreiding zet het bureau zijn groei voort, met als doel de regio Maasland en Kempen verder te ondersteunen en eventueel al een visje uit te gooien over de Maas.
Patricia Robinne en Aline Ghys (communicatiebureau Idearté) schrijven boek over de kracht van duurzame communicatie
In een wereld die steeds meer digitaal wordt, is het makkelijk te vergeten dat niet iedereen op dezelfde manier toegang heeft tot deze digitale realiteit. Dat is een gemiste kans, zowel sociaal als zakelijk. Hoe kan jij als marketeer of communicatieprofessional de digitale kloof dichten of ze toch een stukje kleiner maken? Wij delen onze beste tips.
Overbrug de digitale kloof: een gids voor communicatieprofessionals
In een wereld die steeds meer digitaal wordt, is het makkelijk te vergeten dat niet iedereen op dezelfde manier toegang heeft tot deze digitale realiteit. Dat is een gemiste kans, zowel sociaal als zakelijk. Hoe kan jij als marketeer of communicatieprofessional de digitale kloof dichten of ze toch een stukje kleiner maken? Wij delen onze beste tips.
Politiek 3.0 in de praktijk
Alleen de partijen die de overheid heruitvinden en katalysatoren zijn voor de uitdagingen van deze tijd, zullen de groeipartijen van morgen zijn. Mensen zijn namelijk op zoek naar duidelijke, hoopvolle antwoorden op de moeilijkheden waarmee ze geconfronteerd worden.
Social Pitch
home blog Social Pitch 12 uur gratis magische communicatie voor goede doelen Idearté wil de leef- en werkwereld mooier maken met strategische en creatieve communicatie. Maar ook
Welke plaats krijgt artificiële intelligentie in communicatie?
Artificiële intelligentie in communicatie kent vandaag al vele toepassingen. De technologie zal creatievelingen echter nooit volledig vervangen. Experimenteren is de boodschap.
Trends voor succes in PR
Wil je vat krijgen op hoe anderen over jezelf of je organisatie denken? Durf je van het platgetreden pad van het persbericht af te stappen? Waag je jezelf aan een alternatieve PR-techniek om de publieke indrukken over jouw merk te sturen?
19 cadeautips waarmee jij de leef- en werkwereld dit eindejaar mooier kan maken
Idearté maakt de leef- en werkwereld mooier. Dat doen we in 2023 door 200 uur gratis te werken voor 5 goede doelen die tijdens onze Social Pitch rechtstreeks doordrongen tot de harten van onze 16 specialisten.
Creative thinking: verder kijken dan je kan zien
“Creativiteit wordt het nieuwe imago. Het maakt jouw bedrijf uniek en is na leiderschap de belangrijkste groeifactor.”
Stage bij Idearté: Daniella Billen ontdekt haar toekomstplan
Stage bij Idearté? Dat is een pittige ontdekkingstocht. Vraag maar aan Daniella Billen. Dankzij de uitdaging vond ze een onverhoopte portie positiviteit.
Creativiteit in HR is oplossing voor personeelstekort bij Limburgse KMO’s’
Creativiteit in HR is oplossing voor personeelstekort bij Limburgse KMO’s De vraag die tegenwoordig tijdens elke managementmeeting opduikt, luidt: hoe vullen we onze vacatures in?
10 tips voor de ultieme liefdesbrief
Heb je geen inspiratie voor een valentijnscadeautje? Geen nood, Idearté to the rescue.
Hoe vind je luisteraars voor je podcast?
home blog Hoe vind je luisteraars voor je podcast? Dat we overtuigd zijn van het potentieel van een podcast kon je al lezen in de blog
HR-award
Onlangs mocht Idearté met veel trots de HR-Award van Voka ontvangen. Maar waaraan hebben we die verdiend? Dit zijn de 4 belangrijkste redenen.
Hoe vier je de verjaardag of het jubileum van jouw bedrijf op een originele manier?
Heeft jouw bedrijf een verjaardag te vieren? Investeer dan in een origineel jubileumfeest waarmee je voorkomt dat heuglijke moment meteen gedateerd raakt.
Community building: van leuk extraatje naar must-have
Community building brengt gelijkgestemde mensen uit jouw doelgroep samen rond een bepaald onderwerp. Als bedrijf maak je ruimte voor de input van de leden.
Contentmarketing in 7 wollige quotes
Deze 7 quotes over contentmarketing vertellen je hoe jouw merk kan groeien door de juiste vragen op de juiste manier te beantwoorden.
5 tips voor meer creativiteit op de werkvloer
Grafisch designer Liesbeth ontdekte in het boek van Pixar-medeoprichter Ed Catmull verschillende ideeën om creativiteit op de werkvloer te stimuleren.
De kracht van een creatieve radiocampagne
Met een radiocampagne krik je je merkbekendheid op, of breng je een krachtige actieboodschap. Onze creatieve spot voor de Belgica-appel doet al 11 jaar lang de oren spitsen.
De renaissance van LinkedIn-marketing verklaard
Tijdens de coronacrisis switchten we massaal naar digitale B2B-marketing. En daarbij was LinkedIn-marketing voor velen een grote hulp.
B2C-lead generation met white papers
Nieuwe leads geven altijd een positief gevoel. Heb je al eens aan een lead ad op sociale media bedacht? Lees hier 3 succesvolle cases.
In 3 stappen naar een mooiere wereld via inclusieve communicatie
Durf de uitdaging aan! Onze collega Rachel helpt je opweg naar een mooiere wereld via inclusieve communicatie.
Podcast maken? Liesbeth beantwoordt jouw 3 meest gestelde vragen
Proficiat, jouw blogs en vlogs krijgen een nieuw broertje! Onze collega Liesbeth vertelt je alles wat je moet weten over podcasts maken.
Inhoudelijke (re)branding maakt een merk levendig
Onze creative director Patricia Robinne gidst je graag door de 3 stappen in een hedendaags (re)brandingtraject.
Online reviews: de verborgen schat in online marketing
Online reviews zijn een niet te onderschatten marketinginstrument voor jouw organisatie. Bovendien helpen ze jou aan een hogere SEO-ranking.
Crisiscommunicatie: wat we (niet) kunnen leren van Sean D’Hondt, Peter Van de Veire en Stan Van Samang
Wat we (niet) kunnen leren van Sean D’Hondt, Peter Van de Veire en Stan Van Samang op vlak van crisiscommunicatie.
Lies Serdons
Lies Serdons (38) danst tussen woord en video, tussen klassiek en modern, tussen Hasselt en Japan. Tijdens Café Arté legt ze de link tussen dans en communicatie.
Online marketingstrategie: vind leads met social media
Een gepersonaliseerde online-marketingstrategie overtuigt jouw lead veel efficiënter dan als je op goed geluk en met grof geschut op je doelgroep schiet.
Kim Duchateau
Kim Duchateau ontpopte zich tot een inventieve striptekenaar, cartoonist en illustrator. Idearté werkte al vaker met hem samen, maar nu nodigde we hem ook uit in onze Café Arté om te praten over creativiteit en humor.
Public relations: speeltuin voor gladde lobbyisten of authentieke storytelling?
Waarom is het belangrijk om jouw public relations te verzorgen? En welk nieuws is interessant voor een journalist? Dat kom je te weten in deze blog.
Het ideale persbericht schrijven: hoe doe je dat?
Stap één om met jouw bedrijf aan bod te komen in de media? Een persbericht schrijven. Ontdek de ongeschreven regels in deze blog.
“Een perslijst maken, dat wordt enorm onderschat”
“Een perslijst maken, dat wordt enorm onderschat” Hoe boek je succes in PR? Wel, een sterk persbericht schrijven is natuurlijk belangrijk. Maar een relevante perslijst
Over tuinfeestjes, mojito en komkommernieuws
Voor PR-mensen is de zomer de meest fascinerende periode van het jaar. Het is komkommertijd.
Enquête: de impact van corona op marketing & communicatie
Wat is het effect van corona op marketing & communicatie? Ontdek onze enquêteresultaten & drie adviezen voor communicatie na corona.
Creatieve mondmaskers
Een mondmasker voor jouw bedrijf of organisatie? Wij ontwerpen jouw unieke mondmasker met spitsvondige spreuk en uniek design.
SEO-makeover
Zorg met de SEO-maekover dat jouw website in de top 10 staat wanneer (potentiële) klanten Googlen naar jouw product of dienst.
Coronacommunicatie: vijf communicatietips die je door de coronacrisis loodsen
Corona is alomtegenwoordig. Maar hoe spring je in deze onvoorspelbare tijden om met marketing & communicatie? Coronacommunicatie in vijf tips.
Nieuwste marketingdoelgroep: 5x ‘Next Generation Parents’
Marketingdoelgroep bepalen? In deze blog zoomt Idearté in op de 5 karakteristieken van de nieuwe decision makers van vandaag.
Huisstijlhandboek – “Duidelijke afspraken leiden tot herkenbare communicatie”
Hoe vertaal je jouw bedrijfsidentiteit naar herkenbare communicatie? Leg jouw logo, fotografiestijl, kleurgebruik, … vast in een huisstijlhandboek.
Lees ons Idearté Magazine
Beschouw deze eerste editie van ons magazine gerust als een geboortekaartje. Inderdaad, een lijvig geboortekaartje. Maar het verhaal van onze vernieuwde baby – genaamd de creatiefste communicatieclub – kregen we echt niet op één A4.
Email marketing in 10 geboden
Email marketing: sommige mensen associëren het met spam. Maar wist je dat ‘de nieuwsbrief’ vaak als meest efficiënte communicatiemiddel uit de bus komt?
Doorgedacht met Gert Robijns
Een dialoog met een vrije geest inspireert tot gewaagde communicatie. Patricia en Stijn interviewden kunstenaar Gert Robijns, bekend om zijn spraakmakende kunst en Reset Home.
Rebranding Idearté: van bureau naar club
Co-creatie baant de weg naar een duurzame communicatietoekomst. Idearté verandert dan ook tot een warme thuis voor iedereen die verrassende ideeën wil uitwisselen.
Stagiaire Eva krijgt contentsmaak te pakken bij Idearté
Wanneer je als 30+’er aan een carrièrewending denkt, heb je maar beter wat mensen achter je staan die in je geloven. Idearté geloofde in mij.
De elevator pitch – Bedrijf zkt. klant/investeerder in 60 seconden
Als ondernemer moet je jouw bedrijf kort en krachtig kunnen voorstellen, in een zogenaamde ‘elevator pitch’.
Vergeet de palmboom, dit is de poëtische zomerstart
Bekijk onze creatieve vakantieboodschap: een ‘visueel gedicht’ waarvoor we samenwerkten met dichter, of eerder woordkunstenaar, Jee Kast.
Emojis en gifs in je contentstrategie
Waarom? Emojis en gifs voegen non-verbale informatie en emotie toe aan een verbale boodschap.
Zonnige zomercommunicatie
Denk jij aan gepersonaliseerde vakantiegroeten voor je klanten, een originele out-of-office of een opvallende zomercampagne?
Favicon krijgt prominente rol in vernieuwde zoekresultaten
Google lanceerde zopas een nieuw design voor zijn mobiele zoekresultaten. Daarin krijgt de favicon een prominente plaats.
Kleine vlinder met grote impact: het butterflyeffect
Een consequent toegepaste huisstijl is een basisvoorwaarde om succesvol te communiceren en goede promo- of marketingcampagnes te voeren.
Logo ontwerpen? – Dit zijn de 7 ultieme tips van grafisch ontwerper Stijn
Kleur, vorm en herkenbaarheid zijn slechts een paar stukjes van de puzzel. Dit zijn de 7 ultieme tips om van elk logo een kunstwerk te maken.
De XXL-stage van Isabelle
Van teletubbies tot Ladies City Day: een verslag over 10 weken bijleren, hard werken en onbedaarlijke lachbuien.
Vormgeving, da’s binnen en buiten de lijntjes kleuren
Hoe breng je rust, overzicht en harmonie in je opmaak? Door gebruik te maken van grids: denkbeeldige lijnen waarop je alle elementen van een ontwerp uitlijnt.
Media planning voor jouw doelgroep
Ga voor een doeltreffende campagne op zoek naar een gevarieerde mediamix die aansluit bij het gedrag van jouw specifieke doelgroep.
Nagenieten van onze 25ste verjaardag
1 dag, 5 sessies en een hoop lachende gezichten. Zo kan je ons verjaardagsfeest van vorige maandag best omschrijven.
Van billboard tot chatbot
Vandaag is het exact 25 jaar geleden dat het Truiense communicatiebureau Idearté ontstond. Dat jubileum vieren de drie vennoten met een trendboek.
De 5 grootste misvattingen over social media binnen maatwerkbedrijven
“Zouden we geen eigen Facebook-pagina beginnen?” In deze blogpost zet ik je op weg.
SEA: een paradijselijk ‘Temptation Island’ vol begeerlijke zoektermen
Verleiders die hun charmes écht op de proef willen stellen, moeten Google eens proberen. Wij geven je 3 versiertrucs om de meest begeerde zoekrobot te verleiden.
Gastblog Johan Danen (Groen): een dag op stage bij Idearté
“Waar wil jij dit jaar VOKA-stage doen?” Die vraag heb ik beantwoord én uitgevoerd: bij Idearté.
Persconferentie organiseren? Dit zijn de vaakst gemaakte fouten in PR
Een journalist is een mens van vlees en bloed. Maar natuurlijk zijn er ongeschreven wetten.
Ontwaak de datafluisteraar in Monitoring online marketing: ontwaak de datafluisteraar in jezelf
De statistieken van je online communicatie snel tussendoor bekijken heeft weinig zin, ze verdienen minstens maandelijks een grondige analyse.
Eerst zien, dan geloven
Technologiebedrijf Cisco voorspelt zelfs dat 69% van alle internetverkeer in 2017 uit video zal bestaan. Een feestje dat jij niet mag missen.
Zakelijk bloggen: Je hebt bloggen en bloggen bloggen
Slechts 20% van de bedrijven blogt. Jammer dat ze daarmee een groot potentieel onbenut laten. Want nieuwe, relevante content: lezers smullen ervan.
De 3 efficiëntste tips om de vernieuwde Facebooktijdlijn te veroveren
Facebook sleutelt dit jaar grondig aan de tijdlijn. Daar zal de nadruk vanaf nu vooral op ‘betekenisvolle sociale interacties’ liggen.
Fel gekleurd, chaotisch en visueel prikkelend
2018 is het jaar van de chaos. Minimalisme en flat design zijn out, uitdagende en visueel prikkelende ontwerpen zijn in.
5 designprincipes voor grafische dummies
Ben jij niet thuis in de Photoshops en Illustrators van deze wereld? Art director Rik presenteert jou 5 designprincipes voor grafische dummies.
Waarom Idearté het Warmste Communicatiebureau is
Ook onze ontwerpers toonden zich tijdens De Warmste Week van hun creatiefste kant voor het goede doel.
Contentmarketingstrategie – Zo levert contentmarketing jou geld op
Brengt jouw contentmarketing geld in het laatje? Na het lezen van deze blog vast wel.
In 5 stappen in orde met de GDPR
Reden tot paniek nu de GDPR-deadline nadert? Niet als je onze vijf eenvoudige stappen naar GDPR-compliance even doorloopt.
11 rake trends in communicatie
Terwijl er dezer dagen 11 Duivels onze eer staan te verdedigen, presenteren we jou een elftal waarmee je ook na het WK zal scoren.