Welke plaats krijgt artificiële intelligentie in communicatie?

En wat heeft de technologie nog voor ons in petto?

Wanneer de term ‘artificiële intelligentie’ of AI in niet-technologische kringen valt, gaan de wenkbrauwen al snel fronsen. Copywriters, grafische ontwerpers en zelfs strategen halen meteen doemscenario’s voor de geest, waarbij hun bureautje plaats maakt voor een computergestuurd systeem dat moeiteloos hun job overneemt. Die richting gaan we echter niet uit.

Artificiële intelligentie heeft niet de intentie om creatievelingen te vervangen

AI in communicatie_header

In de praktijk ligt AI vandaag al aan de basis van veelgebruikte technologieën die sommige taken in de communicatiesector makkelijker, efficiënter en dus goedkoper maken. De mogelijkheden van artificiële intelligentie zijn echter verre van uitgeput. Net zoals andere sectoren kijken wij dus met bijzonder veel interesse naar de evolutie ervan.

Wat is AI?

‘Kunstmatige intelligentie’ kan je zien als een soort van machinaal leren, waarbij men bepaalde functies van de menselijke geest nabootst én overtreft. AI-systemen zijn bijzonder sterk in het achterhalen van verbanden en patronen. Vervolgens gebruiken ze die kennis om voorspellingen te doen of in te spelen op nieuwe situaties. Zo kan een chatbot leren hoe mensen met elkaar praten en een beeldherkenningstool leren beschrijven wat er op een foto staat.

AI in communicatie

Enkele toegankelijke voorbeelden van AI-systemen die tot de verbeelding spreken en sinds kort heel wat ogen op zich gericht kregen:

  • DALL-E creëert beelden uit tekstuele beschrijvingen. Het programma begrijpt natuurlijke taal en kan zowel realistische als surrealistische beelden genereren. Leuk om je eerste stappen in AI-beelden te zetten of om een uniek moodboard te maken dat nieuwe, creatieve ideeën doet opborrelen.

    5 tips om succesvol te experimenteren met DALL-E:

    • Geef details over de gewenste achtergrond.

    • Wees specifiek over de stijl waarnaar je op zoek bent.

    • Beperk je tot één hoofdfiguur in je beeld.

    • Beschrijf de gewenste camerahoek.

    • Geef informatie over de belichting.



  • ChatGPT is een geavanceerde chatbot die de meest uiteenlopende zoekopdrachten uitvoert. De bot geeft antwoorden op feitelijke vragen, schrijft liefdesbrieven op maat, vindt de fouten in programmeercodes en nog veel meer. Indien je de bot inzet voor professionele teksten zal je de output wel nog stevig moeten herwerken om tot een bruikbaar resultaat te komen.

    5 tips om het beste uit ChatGPT te halen:

    • Herformuleer je vraag indien het eerste antwoord niet toereikend is.

    • Probeer eens een emoji in je opdracht te verwerken.

    • Beschrijf de gewenste complexiteit van het antwoord.

    • Specifieer de niche waarbinnen jouw vraag past.

    • Geef mee in welke stijl je het antwoord verwacht.

  • Google Lens herkent tekst en objecten op foto’s en gaat daarmee aan de slag voor jou. Jij ziet op een terrasje iemand zitten met een leuke handtas of rugzak die ook wel in jouw assortiment zou passen? Maak er een foto van en Google Lens brengt je naar de juiste webshop.

Maar AI sluipt ook onopgemerkt ons leven binnen om dagelijkse taken te vereenvoudigen. Denk bijvoorbeeld aan de automatisch gegenereerde antwoorden van jouw Gmail-account. AI ‘leest’ de mails in je inbox en voorspelt de meest voor de hand liggende antwoorden, die jij vervolgens met één klik verstuurt. Zo spaar je weer wat tijd uit.

AI in communicatie

Tegenwerken of samenwerken?

De laatste jaren is ‘big data’ sterk in opmars in het communicatielandschap. En naarmate gegevens meer aandacht krijgen, en marketing en IT dus meer verstrengeld raken, wordt AI steeds interessanter voor communicatiebureaus en -afdelingen.  

Zo is het bij online advertenties mogelijk om mensen te targeten op basis van een initiële set van gegevens. Je voedt het advertentiesysteem met een bestaande klantenlijst of nieuw verzamelde data en laat AI op basis daarvan op zoek gaan naar de meest relevante doelgroepen om bepaalde advertenties aan te tonen. Zulke technologie staat vandaag al in z’n kinderschoenen en zal ons in de toekomst wellicht nog beter helpen om advertentiebudgetten te optimaliseren en tijd vrij te maken voor taken die wél een menselijke touch vereisen.

 

De ware kracht van artificiële technologieën en tools schuilt dus niet in het vervangen van creatievelingen. AI zal eerder onze efficiëntie verhogen als het op dataverwerking aankomt. Campagnes zullen we nog steeds creatieve richting moeten geven, ideeën zullen nog steeds om menselijke verfijning vragen en beslissingen over wat al dan niet bij een merkverhaal past, zullen we niet snel aan een computer overlaten.

Grenzen verleggen

Als het op artificiële intelligentie in communicatie aankomt, is ‘experimenteren’ het sleutelwoord voor de komende jaren. Gebruiken we AI binnenkort om content te evalueren? Schieten algoritmes ons op termijn wél te hulp bij branding, communicatiestrategieën en creatieve insteken? Dan is dat zeker iets om naar uit te kijken, terwijl we vandaag alvast naar maximale efficiëntie streven dankzij automatisch dataverwerking.  

AI in communicatie

Op zoek naar een creatieve campagne met menselijke touch?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars