Creativiteit in HR is oplossing voor personeelstekort bij Limburgse KMO’s

De vraag die tegenwoordig tijdens elke managementmeeting opduikt, luidt: hoe vullen we onze vacatures in? Het lijkt erop dat werknemers niet langer solliciteren bij werkgevers … maar omgekeerd.

Idearté neemt die gewijzigde verhouding letterlijk: onder de noemer ‘Solleasyteer’ trekt het communicatiebureau met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens al rijdend een sollicitatiegesprek te voeren.

95% van de Limburgse KMO’s heeft geen enorme HR-dienst of stevig rekruteringsbudget.
Voor hen is creativiteit in HR de oplossing.

Aline Ghys

De jongste jaren voerde Idearté heel wat vernieuwingen door op vlak van HR. ’Solleasyteer’ past in deze bredere HR-visie. “We injecteren creativiteit in elke fase van het HR-traject. Zo nodigden we in het recente verleden sollicitanten uit voor een date met tapas, gaven we klanten de kans om kandidaten mee te beoordelen en organiseerden we een zogenaamde ‘workation’ (nvdr. waarbij het team gedurende enkele dagen naar het buitenland trok, om daar overdag te werken en ’s avonds van het leven te genieten)”, zo legt zaakvoerder en HR-verantwoordelijke Aline Ghys uit.

“Voor Solleasyteer stelden we ons de vraag hoe we de drempel konden verlagen om te solliciteren”, vervolgt Aline. “Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we een luxe-busje te ‘branden’ en naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep.”

De vernieuwende personeelsaanpak leverde Idearté onlangs de HR-award van Voka op. In een finale kwam de Truiense KMO als winnaar uit de bus, ondanks stevige concurrentie van kleppers als Ethias, Democo en Stad Genk.

“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere KMO’s in Limburg. 95% van de bedrijven heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Ze buigen zich – net zoals wij – ’s avonds en tijdens het weekend over hun personeelsbeleid. Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken”, vertelt mede-zaakvoerder Bert Stas.

Op naar de 20

Het project ‘Solleasyteer’ kadert in de groei van Idearté. “De jongste jaren groeiden we gestaag”, weet zaakvoerder en oprichtster Patricia Robinne. Onlangs trokken we drie nieuwe collega’s aan. Zowel de contentafdeling als het grafische team en de clan communicatieadviseurs kreeg versterking. Zo komt de kaap van de 20 medewerkers stilaan in zicht. Dat zou een nieuwe mijlpaal betekenen in ons bijna 30-jarig bestaan (lacht).

Ook lid worden van onze club?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars