Overbrug de digitale kloof

Een gids voor communicatieprofessionals

In een wereld die steeds meer digitaal wordt, is het makkelijk te vergeten dat niet iedereen op dezelfde manier toegang heeft tot deze digitale realiteit. Dat is een gemiste kans, zowel sociaal als zakelijk. Bij Idearté hebben we een missie: de leef- en werkwereld mooier maken met creatieve en duurzame communicatie. Een belangrijk onderdeel daarvan is inclusief communiceren. Maar hoe kan jij als marketeer of communicatieprofessional de digitale kloof dichten of ze toch een stukje kleiner maken? Wij delen onze beste tips.

Waarom is digitale inclusie belangrijk?

Digitale inclusie is niet zomaar een modewoord; het is een noodzaak. Het gaat niet alleen om toegang tot het internet, maar ook om de vaardigheden om deze middelen effectief te gebruiken. Wie de digitale boot mist, loopt het risico om geïsoleerd te raken.

 

Wat als er straks geen papieren facturen meer worden verstuurd, maar bepaalde mensen geen elektronische betalingen kunnen doen? Of ze missen belangrijke informatie van de overheid, doordat ze werkelijk geen idee hebben hoe ze toegang krijgen tot eBox Burger? En neen, dat laatste is geen nieuw item op de menukaart van McDonalds.

Hoe de digitale kloof jouw communicatie beïnvloedt

Vergeet je als onderneming te focussen op diegenen die geen voeling hebben met de digitale wereld, dan mis je een deel van je potentiële publiek. Zo laat je niet alleen zakelijke kansen liggen, maar ook de mogelijkheid om een positieve sociale impact te maken. Het is dus een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid én slimme bedrijfsvoering.

 

5 tips voor hoe het beter kan

1. Ken je publiek
Wie zijn je klanten? Wat zijn hun behoeften en welke digitale obstakels houden hen mogelijk tegen? Deze kennis is cruciaal voor het ontwikkelen van een inclusieve communicatiestrategie.

 

2. Diversifieer je kanalen

Aanwezig zijn op sociale media is goed, aanvullend traditionele kanalen overwegen nog beter. Denk aan print, radio of televisie. Zo zorg je ervoor dat je boodschap een breder en diverser publiek bereikt.

 

3. Maak je inhoud toegankelijk

Gebruik heldere en eenvoudige taal. Zorg voor een gebruiksvriendelijke navigatie en toegankelijke formaten, zodat iedereen je boodschap begrijpt.

 

4. Zet in op vorming

Overweeg het aanbieden van workshops of publiceer tutorials die helpen bij het verbeteren van digitale vaardigheden. Dat is niet alleen goed voor je publiek, maar het versterkt je positie als betrokken merk of ondernemer.

 

5. Zoek partners om toestellen te voorzien

In bepaalde situaties kan het beschikbaar maken van toestellen (mobiele telefoons, laptops,…) een goed idee zijn. Bijvoorbeeld: een partnership met een technologiebedrijf om tablets te doneren aan scholen of bejaardentehuizen is een win-win situatie.

Bouwen maar

Door proactief te zijn en strategieën toe te passen die helpen bij het overbruggen van de digitale kloof, kan je als communicatieprofessional het verschil maken. Niet alleen voor je ROI, maar ook voor een inclusievere en rechtvaardigere samenleving.

Praktijkvoorbeeld: Digimee

Lees hoe we acht Noord-Limburgse gemeenten hielpen

bij het realiseren van het Digimee-project.

 

Meer weten over
inclusief communiceren?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

animatie social pitch

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars