Mee op de digitale trein

Hoe we door het Digimee -project surften

Online banking, aanmelden bij Itsme of een nieuwe gsm instellen: voor heel wat mensen is het allesbehalve evident. Acht gemeentes in Noord-Limburg (samen de DISV Regio Noord-Limburg) zagen velen van hun inwoners worstelen met al die nieuwe technologieën en lanceerden het Digimee-project. Doel van het initiatief? Inzetten op ondersteuning bij en verbeteren van digitale skills. Idearté schoof mee aan tafel om het project letterlijk en figuurlijk vorm te geven.

Voorbereiding is alles

Voor we de juiste strategie konden bedenken, was het essentieel om de verschillende doelgroepen te kennen en te begrijpen. We gingen met de acht gemeentes rond tafel zitten voor een intensieve workshop en brainstormsessie.

 

We brachten de juiste doelgroepen in kaart aan de hand van de 10 mediaprofielen van Mediawijs, een handige tool voor iedereen die werkt rond digitale inclusie. Ben jij een digitale eekhoorn, die vlot springt van het ene programma naar het andere op zijn computer, tablet of smartphone? Of eerder een egel, die zijn stekels opzet als hij het woord ‘online’ nog maar hoort? De mediaprofielen brengen de verschillende mediagebruikers in kaart.

Hoe eet je een olifant? Hap voor hap

De volgende uitdaging was het stroomlijnen van de samenwerking tussen acht gemeentes. Een groot project met veel betrokken partijen dreigt soms snel te ontsporen. Bovendien was het een hele uitdaging om de visie en communicatiestijl van acht verschillende gemeentes op één lijn te krijgen. Daarom introduceerden we het LEAN-model: het grote geheel werd opgedeeld in kleinere, duidelijk omschreven taken met telkens SMART-doelstellingen. Zo zorgden we – samen met de acht gemeentes – stap voor stap voor een efficiënte workflow. Resultaat? Een snellere doorlooptijd, lagere kosten en hogere kwaliteit van het geleverde werk.

Navigeren naar succes

In de laatste fase gingen we aan de slag met de branding en strategie. Het logo en de naam moesten tegelijk zacht en eenvoudig zijn, en toch het digitale reflecteren. We landden qua naam op DigiMee. Ervoor zorgen dat mensen ‘mee’ zijn, geeft duidelijk het sociale aspect van mensen helpen weer; terwijl Digi meteen vertelt waarover het gaat. Het duidelijke, simpele en goed leesbare naam die perfect aansluit bij de noden van de kwetsbare doelgroep die we willen bereiken. Het logo in één kleur past dan weer naadloos binnen de huisstijl van elke gemeente en het schermpje is opnieuw een verwijzing naar de insteek van het project: de digitale inclusie. 

Dan tot slot de communicatiestrategie om het project te lanceren. Op basis van de doelgroepanalyse, legden we vast wie we konden benaderen, met welke boodschap en op welk moment. We bereidden een persbericht voor waarmee de men vanuit het regionale samenwerkingsverband  vervolgens zelf aan de slag ging.

 

Diezelfde strategie pasten we ook toe bij de lancering van de Digipunten; één van de onderdelen van het totaalproject. Op deze fysieke locaties kunnen inwoners terecht om zich te laten bijstaan door ‘digitale hulpverleners’. Ook hier is de visuele stijl simpel en duidelijk, terwijl elke gemeente er nog een eigen huisstijlkleur aan kan toevoegen voor bepaalde specifieke toepassingen.

Bekijk zeker eens de berichten van VRT Nws of Het Belang van Limburg over het Digimee-project.

 

Wil je meer lezen over digitale inclusie en hoe jij daar concreet mee aan de slag kan?
Klik dan door naar onze blog 

Hulp nodig om jouw project te lanceren of tot een goed einde te brengen?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer creatieve cases

Op zoek naar
een vleugje magie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars