Het recept(enboekje) voor duidelijke communicatie in de voedingsindustrie
InFlOOD
Paleo, keto of intermittent fasting? Zijn koolhydraten des duivels, en moeten we allemaal een flinke schep proteïnepoeder aan ons ontbijt toevoegen? Je wordt op sociale media om de oren geslagen met tips over voeding. Maar de zelfverklaarde experts en fitfluencers die deze boodschap brengen, doen vaak meer kwaad dan goed. Resultaat: de gemiddelde consument weet niet meer welke informatie correct is. Sterker nog, de geloofwaardigheid van een online idool is voor velen groter dan die van de voedingsindustrie of een gezondheidsorganisatie. Enter InFlOOD, een collectief onderzoeksproject uitgevoerd door Universiteit Antwerpen, KU Leuven, UGent en Drexel University met ondersteuning van Flanders’ FOOD, de speerpuntcluster voor de agrivoedingsindustrie en VLAIO. Zij zochten uit hoe je duidelijk communiceert over voeding en zo de verwarring bij consumenten vermindert, en vroegen Idearté om hun resultaten tot een smakelijk eindresultaat te blenden.
InFlOOD analyseerde hoe populaire food media in Vlaanderen communiceren, welk effect dit heeft op het gedrag van de consument en hoe de voedingsindustrie en gezondheidsorganisaties de beste strategie kiezen. Voor de presentatie van de resultaten klopten ze aan bij Idearté. Op het menu: wetenschappelijke inhoud omturnen tot een inspiratiegids die marketeers en communicatieprofessionals graag willen lezen. Als lid van de adviesgroep van het onderzoeksproject voegden we daar nog een flinke snuif van onze communicatie-expertise aan toe.
Onze creatieve chefs kozen voor een cocktailboek met prikkelende ‘recepten’ voor (h)eerlijke communicatie.
De ingrediënten
- Speelsheid
- Originele illustraties
- Icoontjes
- Infographics
- Teksten in receptenfiche-stijl
Licht en luchtig eindresultaat
De originele benadering leverde een licht en luchtig eindresultaat op. Deze gids is een must-have voor iedereen die iets moet of wil communiceren over voeding.
Het cocktailreceptenboek integraal ontvangen?
Surf naar Flanders’ FOOD.