Zonnige zomercommunicatie
Opvallende zomercampagnes
Aaah, zomer… Tijd om de zonnebril op de neus te schuiven, languit aan het zwembad te liggen en van een frisse cocktail te nippen. Of toch niet? Nu de deadlines minder dwingend zijn, is er ruimte voor een verkwikkende wind in je communicatie. Denk maar aan gepersonaliseerde vakantiegroeten voor je klanten, een originele out-of-office of andere opvallende zomercampagnes.
Zodra de grote vakantie start, lijkt het alsof overal de pauzeknop wordt ingedrukt. We zijn met z’n allen toe aan wat welverdiende rust en gebruiken de zomer om te relaxen, tijd door te brengen met onze familie en te genieten van uitstapjes met vrienden. Als iedereen aan het zwembad ligt, is het nutteloos om te communiceren, horen we vaak. Niets is minder waar. De zomer is voor jouw klanten namelijk ook de periode waarin ze lezen, inspiratie opdoen en plannen maken voor het najaar. Hét ideale moment om jouw merk in het zonnetje te zetten dus.
Zomercampagnes zijn hot
Het mag dan wel komkommertijd zijn, je communicatie twee maanden lang in de koelkast zetten is geen goed idee. Zijn je concurrenten net dat tikkeltje minder actief eens het kwik boven de 25° klimt? Dan is dat alleen een extra troef en zullen mensen zich jouw campagne eens zo goed herinneren.
Waar hou je best rekening mee?
- smartphones gaan mee op vakantie, dus denk aan social media campagnes
met luchtige, vrolijke content met feel good-factor 10 - het is hartje komkommertijd, dus is de kans plots veel groter dat de media jouw persbericht oppikt
- overweeg naast je ‘standaard’ communicatie ook eens een korte, doelgerichte zomeractie of –campagne
Inspirerende zomervakantie- voorbeelden
- De online vakantiecampagne van ASAP haalde 236,7% meer conversies
- Brico Sint-Truiden kreeg de nationale pers over de vloer, toen het ‘het einde van de korting’ aankondigde
- Verras je klanten of contacten met een persoonlijke vakantiekaart, naar het voorbeeld van ITZU, Puur Diepenbeek of sp.a Wellen
Een out-of-office of aankondiging van zomersluiting hoeft niet saai te zijn, zo trachten wij de afgelopen jaren al meermaals aan te tonen