“Ik zoek bewust naar bevreemding”

Lies Serdons te gast in Café Arté

Lies Serdons (38) danst tussen woord en video, tussen klassiek en modern, tussen Hasselt en Japan: “Ik volgde een klassieke dansopleiding. Maar miste daarin de persoonlijke beleving. Daarom reisde ik mijn danspassie achterna, via Berlijn helemaal tot in Tokio. Nu probeer ik het beste uit de Japanse en de Westerse danstraditie te combineren tot indringende verhalen. Waarbij ik de toeschouwers uit de realiteit haal en uitnodig voor een intrigerende portie bevreemding.”

Ook voor je branding heb je een stem nodig, een identiteit

De artistieke danschoreografe

Lies Serdons: “Mijn communicatie loopt altijd langs de dramaturgische lijn van mijn voorstellingen. Dat is een stem die de toeschouwers een verhaal vertelt. En net daarin komen de aanpak voor een dansvoorstelling en die voor een commercieel merk overeen. Want ook voor je branding heb je een stem nodig — een identiteit. En toch zit je met specifieke uitdagingen. Want naast het artistieke verhaal van de voorstelling heb je ook een technisch en een wervend verhaal. Om de voorstelling op de scene te krijgen en … publiek te overtuigen om ernaar te komen kijken.”

Aantrekking tussen mens en machine

“Mijn nieuwste voorstelling is een duet tussen een danser en een industriële robotarm. Je kent die wel van bijvoorbeeld Ford Genk. Kuka is een Oosterrijkse specialit voor grote armen waarmee je auto’s van de band kan pakken. Zo een arm zetten we in relatie tot de danser. En in plaats van de auto … grijpt die arm de danser. Eerst waren ze bij Kuka heel terughoudend. Want bij een verkeerde beweging maait die arm de danser helemaal weg. Daarom staan er sensoren op die de boel stil leggen als het gevaarlijk wordt. En toen werd het plots en heel interessant project voor Kuka. Want via die dans komen ze op een heel originele manier in de aandacht. Dat zijn de samenwerkingen tussen kunst en business waarin ik heel veel potentieel zie.

Beetje verwarring is ook wel lekker

“In een typische Hollywood-film is het heel belangrijk dat iedereen alles meteen begrijpt. Als je daarin een stuk ‘mist’, kan je niet meer volgen. Maar in mijn visie op kunst hoeft het allemaal niet zo duidelijk te zijn. Daarom hou ik zo van Hans Op de Beeck, de beeldend kunstenaar die idyllische maquettes maakt — zoals bijvoorbeeld in de Abdij van Herkenrode. Als je ernaar kijkt, triggert de maquette een hele wereld waarbij je zelf van alles kan denken. En dat is net zo mooi, dat het je eigen verbeelding stimuleert. Dat probeer ik ook in mijn voorstellingen. Het zit ‘m in hetgeen je bij de toeschouwer triggert waardoor hij zich verplaatst in een nieuwe leefwereld waarin hij zijn eigen verhaal bedenkt.”

“Dat de toeschouwer maar wat moeite doet”

“Tot nu toe heb ik altijd halsstarrig gezegd dat het publiek zich moet aanpassen aan mij. Al zit ik daarmee op een persoonlijk breekpunt. Want nu heb ik het idee om me in mijn volgende voorstelling toch iets meer aan te passen in de richting van het publiek. Om te zien hoeveel bevreemding ik nog kan overbrengen als ik meer rekening hou met de toeschouwers. Het is een complexe zoektocht naar het juiste evenwicht tussen die twee polen. Creatieve geesten gaan veel gemakkelijker mee in de beleving. Al zullen er ook altijd ‘zoekers’ in de zaal blijven zitten — mensen die het concrete verhaal willen kennen. Voor hen wil ik graag het juiste kader aanreiken via bijvoorbeeld een brochure of een ander medium. In die zin leer ik ook nog altijd bij over de efficiëntste aanpak — zonder mijn eigen waarden helemaal te verliezen.”

Idearté en Lies Serdons versterken elkaar

Artistieke partners leren veel van elkaar. Daarom steunt Idearté de creaties van Lies Serdons — mentaal én financieel. Zo investeren we in een mooiere wereld mét extra denkvoer voor liefhebbers van indringende verhalen en ervaringen.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars