Samen naar het next level

Go! Next

Met haar tweeëndertig scholen, twee kinderdagverblijven, drie internaten en een CLB was Scholengroep 16 op zoek naar een nieuw sterk verhaal. We dompelden ons met z’n allen onder in de onderwijswereld en lanceerden samen het nieuwe merk GO! Next.

De uitdaging​

Het doel van de hele oefening was scholengroep GO! Next een identiteit aanmeten die ‘toekomstproof’ is. Op basis van deze nieuwe identiteit bepaalden we de nieuwe strategie en communicatieaanpak.

Inhoud (strategie)

Om aan de slag te kunnen, moesten we in de eerste plaats weten welk vlees we in de kuip hadden. Om de verschillende instellingen door en door te leren kennen, organiseerden we:

 

  • Samen met hogeschool PXL een marktonderzoek
  • Diepte-interviews met alle directeurs
  • Brainstormsessies met ouders, leerkrachten en leerlingen

 

Deze acties leverden een pak data op. We peilden naar de sterktes en zwaktes van het gemeenschapsonderwijs, van de scholengroep en van elke individuele instelling. We brachten de dromen en wensen van leerkrachten, leerlingen en ouders in kaart. We analyseerden de bestaande communicatiestromen.

Op basis van al deze input stelden we een algemeen verslag op met onze strategische communicatievisie en -acties voor de scholengroep. We kozen voor een heldere en simpele structuur. Eentje die past in het heden en de toekomst. Met GO! Next krijgt de scholengroep een eigentijdse en inspirerende naam. Alle scholen en instellingen van de scholengroep kiezen voluit voor het nieuwe en sterke merk GO! Next. Uiteraard hoeven ze hun eigenheid niet te verliezen. Scholen of instellingen die stevig ingebed zijn in hun gemeente behouden hun naam. Een subtiele verwijzing in de baseline en de logo’s verwijst wel steeds naar GO! Next en zorgt voor de nodige continuïteit.

 

Naast een nieuwe naam en nieuw logo met bijhorende huisstijl, werkten we alle mogelijke huisstijltoepassingen uit. Banners, vlaggen, totemstickers, folders en totebags. Maar ook praktische toepassingen zoals naamkaartjes, briefpapier, enveloppes, autostickers, notablokken en pennen.

 

En als kers op de taart lanceerden we een nieuwe website.

Go! Next

+ emotie (creativiteit)

Voor enkele scholen en instellingen zijn we nog een stap verder gegaan. Daar kreeg de eigen huisstijl ook een grafische opfrissing. Zo ontwierpen we nieuwe logo’s voor bijvoorbeeld Basisschool Herx, Mozaïek, MPI & SBSO De Dageraad en Windekind.

Go! Next

Maar hoe krijg je dat studieaanbod tot bij toekomstige leerlingen? Het antwoord: Het Expertenfestival, een evenement waarop aanstaande eerstejaars en derdejaars secundair onderwijs ontdekken welke studierichting het best bij hen past. Verspreid over de volledige campus organiseerden leerkrachten infosessies en workshops. Met onder meer reclameborden langs de weg, een social mediacampagne, een online wedstrijd en een infofolder gaven we ruchtbaarheid aan de opendeurdag.

 

Bij aankomst op het Expertenfestival kregen de jonge bezoekers siliconen armbandjes aangemeten. Die stonden symbool voor de studierichtingen die hen het meest interesseerden. We creëerden een nieuw kleurenpalet voor alle domeinen. Een blauw bandje voor ‘Hotel’, een paars voor ‘Care’ en een oranje voor ‘IT’, … De armbandjes bleken niet alleen razend populair bij potentiële leerlingen, maar stiekem ook bij de huidige leerlingen én leerkrachten.

= magie (resultaten)

Binnen het kader van de nieuwe strategische communicatievisie voor GO! Next werkten we op basis van de input uit de diepe-interviews en de brainstorms met ouders, leerkrachten en leerlingen voor elk van de 34 instellingen een intern en extern communicatieplan uit. Deze plannen bevatten telkens een SWOT-analyse, een doorlichting van de huisstijl en voorstellen voor concrete on- en offline communicatieacties.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer creatieve cases

Urbicoon
Evoke
Visit Haspengouw

Op zoek naar
een vleugje magie?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars