STAKEHOLDER-MANAGEMENT

Om specifieke stakeholders te bereiken, heb je een preciezer PR-wapen nodig dan met het grote kanon via de nieuwsmedia jouw publiek te bespelen.

Wat wil je met je PR-actie bereiken? Mik je op de bevolking in het algemeen? Of is je doel om politici, personeelsleden, belangenverenigingen of andere stakeholders van jouw verhaal te overtuigen? In dat geval is stakeholder management een preciezer PR-wapen dan met het grote kanon via de nieuwsmedia jouw publiek te bespelen.

Stakeholder mapping

Als eerste stap maken we dan een lijst van relevante personen waarop je jouw aandacht kunt richten. Vervolgens bepalen we voor iedere stakeholder een set boodschappen op maat. Hiermee pakken we uit tijdens persoonlijke gesprekken. Bij een bedrijfsleider hamer je nu eenmaal op andere zaken dan tijdens een vergadering met een volksvertegenwoordiger. Zo laat je deze mensen geloven in jouw verhaal, dat ze na verloop van tijd ook verder gaan verspreiden.

Referral communicatie

Daar kan je trouwens zelf een voorzet voor geven. Deel je bijvoorbeeld kant-en-klare referral pakketjes met nieuwsartikels of social posts aan je stakeholders uit, dan zal je die berichten gegarandeerd zien opduiken op hun kanalen. En op diezelfde manier komt het allicht ook een journalist onder ogen.

Op zoek naar
een vleugje magie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars