CRISIS-COMMUNICATIE
Voorkom een sneeuwbaleffect, door tijdens de eerste uren van een crisis adequaat en krachtdadig te reageren.
Een crisis is per definitie ‘een onverwacht incident dat jouw imago schade toebrengt’. Snelheid is daarbij cruciaal. Wie tijdens de eerste uren van een crisis adequaat en krachtdadig reageert (ja, meestal zit je in het defensief), voorkomt een sneeuwbaleffect. Je stuurt het debat, zorgt voor gefundeerde tegenargumentatie en dooft een smeulend vuurtje.
Openheid & transparantie
In de communicatiemaatschappij van tegenwoordig neemt de publieke opinie niet langer genoegen met een even korte als arrogante ‘et alors’. Zowel van publieke figuren als bedrijven en organisaties verwachten mensen oprechte excuses en transparante communicatie.
Het woord crisis wordt in het Chinees met twee karakters geschreven. Het ene staat voor gevaar, het andere voor mogelijkheden.
John F. Kennedy
De juiste boodschap naar de juiste doelgroep
Omdat de doelgroepen van jouw crisiscommunicatie variëren, moet je goed nadenken welke kanalen die doelgroepen het best afdekken:
- Volstaat een interne officiële brief om vakbondsprotest te voorkomen?
- Smoor je buurtprotest in de kiem via een artikel in de plaatselijke internetgazet en enkele gerichte posts in de lokale Facebookgroep?
- Of stuur je jouw persbericht naar de klassieke massamedia in een poging de publieke opinie van jouw gelijk te overtuigen?