Monitoring online marketing: ontwaak de datafluisteraar in jezelf

3 redenen om je online statistieken nauwgezet op te volgen

Je zondagochtend komt stapvoets op gang. Behalve de afwas van de vorige twee dagen staat er niks dringends op de planning. Je swipet dan maar even door je Facebooktijdlijn en klikt bij gebrek aan interessante nieuwtjes de statistiekenpagina van je bedrijfsaccount open, want dat is alweer even geleden.

De grote blunder in dit verhaal? Je was waarschijnlijk beter met de afwas begonnen. Want de monitoring van jouw online marketing, dat doe je niet tussen de soep, de afwas en de patatten door.

De statistieken van je social media snel tussendoor bekijken heeft weinig zin. Ze verdienen minstens maandelijks een grondige analyse. Hetzelfde geldt voor de cijfers van je andere online kanalen, zoals je nieuwsbrief of website. Het heeft bovendien geen nut om alle verzamelde data simpelweg in een overzichtelijke Excel-file te archiveren. Meten én interpreteren is weten, zo geldt bij de monitoring van online marketing. En wel om drie redenen.

Meten is weten

1. Leer je doelgroep beter kennen via monitoring van online marketing

Kleine nuances in je communicatie maken het verschil. Kijk maar naar je nieuwsbriefcampagne. In het beste geval gooit 70% van je nieuwsbriefabonnees je mail in hun virtuele vuilbakje. Een futloze of verkeerd gekozen onderwerpregel werkt dat proces nog in de hand.
Om de wegwerpcultuur wat tegen te werken, kan je kiezen voor een A/B-test. Daarmee probeer je in het begin van je campagne twee verschillende onderwerpregels uit. Vallen je klanten voor een nieuw product dat ze nu kunnen kopen, of laten ze zich eerder verleiden door een opsomming van enkele productverbeteringen? Na de test vertrekt de titel met de hoogste ‘open rate’ naar de rest van je contactenlijst.
 

2. Meet het effect van je campagne

Zet je een specifieke campagne op poten? Dan is het verstandig om tijdelijk wat intensiever te cijferen en ontcijferen. Monitoring van online marketing is een breed gegeven. Graaf – in functie van het doel van je campagne – vooral de relevante cijfers op:
  • Helpt je Facebookpost mensen het online inschrijvingsformulier voor je opendeurdag terug te vinden?
  • Bekijken mogelijke kopers je video lang genoeg om de call-to-action mee te pikken?
  • Wat zorgt voor het meeste verkeer naar je gloednieuwe website: je nieuwsbriefitem, je Facebookadvertentie of die teasende Instagramfoto?
  • Verhoogt de populariteit van je Facebookpagina wanneer je je doelgroep om een like vraagt (naar het voorbeeld van Brico Sint-Truiden)?
  • Zijn je volgers op LinkedIn vroege vogels, of scrollen ze vooral ’s avonds door hun tijdlijn?
Door je inspanningen dagelijks te evalueren en je communicatie bij te sturen waar nodig, vergroot je de slaagkans van je campagne.
 

3. Pas je content aan op basis van de monitoring van jouw online marketing

Wordt je wekelijkse Facebook-horoscoop keer op keer straal genegeerd? Dan zal die ook de komende maand wellicht niet aanslaan. Gesponsorde posts lijken in eerste instantie misschien een interessante quick fix voor dit probleem. Want mits een bescheiden bijdrage aan Zuckerbergs spaarvarkentje kan zowat elke post kunstmatig massa’s Facebookers bereiken. Toch zitten er serieus wat gaten in die strategie. Want als 6.000 extra views amper twee clicks opleveren, heeft je investering haar doel gemist. Je blijft immers zitten met content die niet aansluit bij de interesses van je doelgroep.
 
Hoe achterhaal je wat wel werkt? Door verschillende soorten content de wereld in te sturen, de monitoring van jouw online marketing te verzorgen en daar elke keer weer lessen uit te trekken.

Lukt het je niet om de aandacht van je doelgroep te trekken? Laat je inspireren tijdens een gesprek met onze digitale strateeg Aline

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees