INBOUND MARKETING
Bij inbound marketing draait alles om content en context. Door de juiste content op het juiste moment via de juiste kanalen te verspreiden, wordt je marketing een relevante boodschap waar mensen ook echt iets aan hebben. Een boodschap die hen met andere woorden niet stoort, maar net helpt.
Met je doelgroep door de funnel
Om inbound marketing helemaal te begrijpen, helpt het om je in te beelden welke stappen je zelf doorloopt wanneer je een dienst of product wilt aankopen. Slechts zelden leidt één enkele advertentie ertoe dat je meteen iets in je online winkelkar dropt en afrekent.
Veel vaker verloopt het ongeveer zo:
- Je zoekt op Google naar de oplossing voor een probleem.
- Je klikt door naar een webpagina met heel wat interessante informatie in verband met je probleem.
- Enkele dagen nadien verschijnt er in je Facebook feed ‘toevallig’ een advertentie van een merk dat producten of diensten aanbiedt die jouw probleem kunnen verhelpen.
- Die Facebook-advertentie biedt je een volledige brochure met bijkomende uitleg aan, in ruil voor je mailadres.
- Later die dag krijg je een mailtje over datzelfde product of diezelfde dienst.
- Misschien ga je al over tot een aankoop. Of misschien wacht je nog even en kruist je pad nog een aantal keer met het merk in kwestie.
Dit is hetzelfde soort funnel waar je jouw klanten doorheen wilt begeleiden. En inbound marketing beschrijft de manier waarop je de verschillende stappen vormgeeft, specifiek voor jouw doelgroep. Aan de hand van strategische content help je je klant van beginfase tot aankoop.
Automatische leads
Leuk verhaal, maar hoe zit dat nu in de praktijk? Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad onbegonnen werk om perfect getimed op al je communicatiekanalen – met dan nog eens elk hun eigen tools en analytics – het juiste voer uit te gooien waar klanten net op dat moment zin in hebben. Daarom val je best terug op de automatisering van je customer journey.