ONZE COMMUNICATIE IS MAGIC
Magie creëren met marketing & communicatie, daar streeft elk bedrijf naar. Want op die manier prikkel je de aandacht van (potentiële) klanten en interessante sollicitanten.
Maar wat verstaan we nu precies onder ‘magische communicatie’?
Maatschappelijk verantwoord communiceren
All-inclusive communiceren
Geautomatiseerd communiceren
Intiem communiceren
Creatief communiceren
Deze vijf MAGIC-waarden vormen de toetssteen voor elke campagne.
Download het MAGIC-boek
In dit boekje laten we onze MAGIC tot leven komen via
sprekende cases en een concrete checklist. Kan je de adviezen in deze checklist één voor één afvinken? Dan is jouw organisatie klaar om te toveren.
Maatschappelijk verantwoord communiceren
Eén van de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven en organisaties luidt maatschappelijk verantwoord ondernemen: ondernemen met respect voor mens, dier en milieu. Maar hoe vermijd je dat dat klinkt als een Miss World-kandidate die pleit voor wereldvrede?
Wie de wolligheid en de holle woorden wil overstijgen, interpreteert ‘duurzame communicatie’ drieledig:
- het communiceren van je duurzaamheid
- het communiceren op een duurzame manier
- het opbouwen van duurzame relaties
Door samen met je medewerkers, klanten en stakeholders duurzaam te denken, creëren, vertellen en verbinden, creëer je een maatschappelijke meerwaarde.
All-inclusive communiceren
Als je als bedrijf wil groeien, komt een inclusieve communicatiestrategie goed van pas. Want enkel zo bereik je 100% van jouw beoogde doelgroep. Bovendien kiezen almaar meer millenials bewust voor merken en organisaties die inclusie hoog in het vaandel dragen.
Maar naast het commerciële aspect, is er ook een (nog belangrijkere) maatschappelijke reden. Als marketeer ben jij mee verantwoordelijk voor wat mensen zien, denken en voelen. ‘You can’t be, what you can’t see’. Als vrouwen bijvoorbeeld nooit afgebeeld worden als leiders, zullen zij zich ook minder geroepen voelen om leider te worden. Wat kan en niet kan ligt dus in jouw handen.
Geautomatiseerd communiceren
Het doel van elke marketeer? De juiste mensen bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment … en deze ‘leads’ vervolgens promoveren tot ‘klanten’. Helaas is voor elke persoon of doelgroep een andere boodschap de juiste. Vier grote campagnes per
jaar uitrollen, kan je dus niet bepaald ‘customer-centric’ noemen. Maar voor elk individu een aparte campagne opzetten is dan weer te tijdsintensief.
De oplossing? Marketing automation. Deze combinatie van marketing en technologie maakt het mogelijk om dynamische, gepersonaliseerde content en communicatieflows op te zetten. Denk aan gepersonaliseerde e-mails, landingspagina’s, websites, blogs, …
Intiem communiceren
In een nog niet zo ver verleden was onze maatschappij gestoeld op hiërarchie: in de klas luisterden kinderen muisstil naar een alwetende leraar, in de kerk knikten hordes kerkgangers gedwee als de pastoor preekte en op de werkvloer voerde ‘het personeel’ slaafs uit wat de baas dicteerde.
Heden ten dage liggen de kaarten lichtelijk anders. Mensen hebben zich ontpopt tot mondige leerlingen, burgers en dus ook klanten. En dat heeft gevolgen voor de manier waarop je als bedrijf communiceert. Vroeger gebeurde dat top-down: als bedrijf toonde je eindeloos dezelfde commerciële boodschap, totdat de consument quasi gehersenspoeld geraakt. Vandaag staat iedereen op gelijke hoogte. Dus moet je een verhaal vertellen dat mensen écht raakt.
Creatief communiceren
Als creatiefste communicatieclub kunnen wij – Ideartéanen – niet genoeg benadrukken hoe belangrijk creativiteit is. Creativiteit is het nieuwe imago, het is datgene dat een bedrijf of organisatie uniek maakt. Je elke dag opnieuw blijven uitvinden is een noodzaak. Dat is ook exact wat kunstenaars doen: alles vanuit een ander
perspectief bekijken en met verrassende oplossingen komen. Bovendien maakt
creëren mensen gelukkiger en zijn het inventieve merken die voor maatschappelijke
meerwaarde zorgen. Kortom, hoog tijd voor een creatief klimaat!