MERK-LANCERING
Elk sterk bedrijf heeft een dieperliggende drijfveer. Een maatschappelijk doel. Een ‘why’, om het in één krachtige term te vatten.
Een merkverhaal beantwoordt verschillende vragen over je merk die in eerste instantie eenvoudig lijken, maar waar heel wat diepgang achter schuilt. Wie schrijft het verhaal? Wat schrijf je in je verhaal en voor wie? Hoe breng je je verhaal? En waarom eigenlijk?
Om die vragen betekenisvol te beantwoorden, bekijk je je merkverhaal via twee insteken. Enerzijds pluis je je verhaal inhoudelijk uit, anderzijds ga je aan de slag met de visuele component.
Inhoudelijke identiteit: 3 pijlers
In de eerste plaats zijn er jouw unique selling points of USP’s. Dat zijn aantoonbare eigenschappen die je op inhoudelijk vlak uniek maken bij je doelgroep.
Ten tweede zijn er de emotional selling points of ESP’s. Hierin zitten de emotionele associaties die men met jouw merk maakt.
Ten derde bepalen we jouw value sellings points of VSP’s, die jouw maatschappelijke drijfveer vormen.
Dit vatten we samen in een elevator pitch en een krachtige formule tot succes. Zoals ‘inhoud + emotie = magie’. Door de eenvoud is het duurzaam, kan je er al je initiatieven aan koppelen én kan iedereen het makkelijk onthouden. Dit ‘marketing messaging framework‘ vormt dus de ideale basis voor al je communicatie.
Visuele identiteit: 4 werelden
Op basis van enkele brainstormoefeningen ontdekken we samen tot welke visuele wereld jouw merk behoort. Vanaf dan worden keuzes op het vlak van kleuren en beelden plots heel duidelijk en vermijd je eindeloze subjectieve discussies daarover.
Samen met je inhoudelijke identiteit zet je op deze manier een sterk merk neer.