SAMEN MAKEN WE DE LEEF- EN WERKWERELD MOOIER
Het is onze missie om de leef- en werkwereld mooier te maken. Voor onze klanten, onze medewerkers, onze partners én de wereld in z’n geheel.
Wij zijn ervan overtuigd dat effectieve communicatie een machtig instrument is voor positieve verandering, zoals uiteengezet in ons boek ‘De kracht van duurzame communicatie’. Verder zetten we ons in om als onderneming zo duurzaam mogelijk te opereren, waarbij we onszelf jaarlijks nieuwe, ambitieuze doelen stellen. Een overzicht van onze successen en uitdagingen in deze reis vind je op deze pagina.
Wat we vandaag al doen
Onze toewijding aan duurzaamheid tonen we bij Idearté door met passie en creativiteit te werken aan een harmonieuze balans tussen de 3 P’s: People, Planet en Profit. Zo streven we ernaar om niet alleen winstgevend te zijn, maar ook positieve sociale impact te genereren en het milieu te beschermen. Want we zijn met z’n allen verantwoordelijk voor een duurzamere toekomst.
People
We investeren in diversiteit, inclusie en het welzijn van onze medewerkers. Door een stimulerende, gezonde en inspirerende werkomgeving te creëren, ondersteunen we de professionele en persoonlijke groei van ons team.
Planet
We zetten actief in op het implementeren van acties om afval te verminderen, onze ecologische voetafdruk te beperken en ons energieverbruik te verlagen. We zorgen zowel intern als extern voor bewustmaking rond deze thema's.
Profit
We zijn er rotsvast van overtuigd dat ethisch, verantwoord en duurzaam zakendoen geen rem is op groei. Integendeel. Duurzaamheid is tegelijk een noodzaak én de drijvende kracht achter een succesvolle toekomst voor ons bedrijf.
Van wellness walks tot veggiedagen
Een gezellige namiddag samen met familie en vrienden van heel het team in het Kasteel van Ordingen: dat was onze laatste ‘Framily day‘. Met dit soort initiatieven proberen we de verbondenheid tussen onze medewerkers te versterken. Extra ‘hulpmiddelen’ – denk lekkere hapjes of sportieve intermezzo’s – kunnen daarbij nooit kwaad. En dus vind je in onze ijskast al eens een lunch van Stoemp Deluxe, en tweewekelijks een box vol vers fruit.
Donderdag is veggiedag;
als het Haspengouws zonnetje schijnt organiseren we wellbeing walks;
en af en toe palmen we de vergaderzaal zelfs in voor een yogamoment.
Bovendien investeren we – uiteraard – in de professionele ontwikkeling van ons team met interne opleidingen en groeigesprekken. Voor nieuwe medewerkers ontwikkelden we een informatieve onthaalbrochure en jonge creatievelingen bieden we kansen via werkplekleren.
Onze inzet voor ‘people’ strekt zich verder uit naar de gemeenschap om ons heen.
We steunen bijvoorbeeld lokale projecten die gericht zijn op armoedebestrijding of culturele verrijking, en kopen bij leveranciers uit de sociale economie. Daarnaast doneren we jaarlijks gratis een deel van onze tijd aan goede doelen via onze social pitch.
Alle kleine beetjes helpen
De werkwereld mooier maken is één ding, maar onze planeet mooi houden voor toekomstige generaties is een verantwoordelijkheid die we collectief moeten nemen. We proberen hierin ons steentje bij te dragen en een positieve bijdrage te leveren.
We doen ons best om onze ecologische voetafdruk te verkleinen door zo min mogelijk afval te produceren en dit zorgvuldig te sorteren. Daarnaast investeren we in duurzame energie met zonnepanelen en verminderen we ons energieverbruik met thuiswerkdagen en online meetings.
We kiezen voor ecologisch verantwoorde consumptie, van duurzame koffie en leveranciers tot het gebruik van kraanwater en glazen flesjes frisdrank.
Bovendien inspireren en adviseren we onze klanten om bewuste keuzes te maken, zoals het verminderen van printgebruik, het kiezen voor duurzamere alternatieven en het vermijden van wegwerp- relatiegeschenken.
Duurzaam werk(t)
Ja, wij willen oprecht bijdragen aan een mooiere werk- en leefwereld. Ook ja: overheden sturen met hun regelgeving aan op duurzaamheid en maken het in vele gevallen zelfs verplicht. Maar los daarvan is er de economische component. De simpele vaststelling dat duurzaamheid ook gewoon de beste optie is vanuit zakelijk oogpunt.
Door te investeren in het welzijn en de ontwikkeling van onze medewerkers, creëren we niet alleen een positieve werkomgeving, maar versterken we ook onze bedrijfsresultaten. Daarnaast dragen we bij aan de sociale economie door inkomsten te genereren voor organisaties met een maatschappelijke missie.
Onze economische groei wordt aangedreven door creatieve en duurzame profilering. We benutten onze opgebouwde expertise niet alleen voor interne groei, maar ook om klanten te ondersteunen bij de lancering van duurzame producten. Daarnaast inspireren we hen over duurzamere manieren van communiceren, zowel op het gebied van PR als branding.
Voka biedt het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) aan om ondernemingen te helpen duurzaamheid te integreren in hun bedrijfs-DNA en duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Via op maat gemaakte actieplannen wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen bevorderd, waarbij winstgevendheid samengaat met sociale en milieubewuste bedrijfsvoering.
In 2023 hebben we samen met meer dan 70 Limburgse bedrijven
het VCDO-traject succesvol afgelegd.
Plannen om nog meer
duurzame dromen te realiseren
We zijn op de goede weg om duurzaamheid binnen Idearté te verankeren.
Hoewel we erkennen dat er nog veel werk te doen is, koesteren we nog heel wat duurzame dromen en ambities. In de nabije toekomst willen we ons vooral richten op een aantal specifieke initiatieven:
1. Producten & diensten
Ontwikkeling van duurzame producten en diensten waarmee we
klanten en bedrijven kunnen inspireren.
2. Stakeholders
Een deep dive in onze stakeholders: wie zijn ze, wat vinden ze belangrijk en hoe
kunnen we elkaar versterken op weg naar duurzamer ondernemen?
3. SDG’s definiëren
Bepalen welke SDG’s het nauwst aansluiten bij onze core business,
en hoe we daarop kunnen inzetten
4. Interne vorming en communicatie
Het organiseren van interne opleidingen en op regelmatige basis updates geven
over ons duurzaamheidsbeleid en -acties.
5. Externe communicatie
Opleidingen, inspiratiesessies en events rond duurzaam communiceren
opzetten, want we beseffen dat kennis delen en elkaar inspireren cruciaal zijn.
Communication Impact Circle
De tool die ons helpt bij het concretiseren van duurzame ambities
Omdat er vandaag nog geen duidelijke richtlijn bestaat over wat nu duurzame communicatie is en wat niet, creëerden wij een tool die ons én jou helpt om bewuste keuzes te maken:
de Communication Impact Circle ©
Alles in vraag stellen en gezonde afwegingen maken is het allerbelangrijkste, en elke kleine stap is er eentje in de goede richting om samen maatschappelijke impact te creëren met duurzame communicatie.
Meer weten over het gebruik van de Communication Impact Circle?