Corona-
communicatie

vijf communicatietips die je door de coronacrisis loodsen

We hamsteren containers toiletpapier. Verslinden ‘breaking newsflashes’ om onze honger naar informatie te stillen. En hoesten in onze ellenboog alsof we nooit anders gedaan hebben. Voor wie eraan twijfelt: corona is alomtegenwoordig. Dat geldt ook voor overheden en specialisten à la Marc Van Ranst. Zij voeden ons constant met tips en prognoses over het gevreesde virus. Maar hoe spring je in deze onvoorspelbare tijden om met marketing & communicatie? Coronacommunicatie in vijf tips.

1. Versterk jouw online aanwezigheid en dienstverlening

Om de verspreiding van de pandemie in te dijken, trekt iedereen zich massaal terug in zijn eigen cocon. Dat heeft een serieuze impact op live events, horecazaken en fysieke winkels. Een voor de hand liggende oplossing? Versterk jouw online dienstverlening en communicatie. Mensen zijn gekluisterd aan hun smartphone. Adverteer daarom online (via social media, Google Ads, banners, …) en voorzie levering aan huis. Zo mijd je ziektekiemen en blijven jouw verkoopcijfers op een aanvaardbaar niveau. Meer zelfs: misschien blijkt dergelijke coronacommunicatie wel een kantelpunt en blijf je naderhand de vruchten van jouw digitale ommezwaai plukken.

In China – bron van herkomst van corona – is de trend alvast merkbaar. Dat blijkt  uit een onderzoek naar consumentengedrag en marketing:

  • 33% van de marketeers in China investeert meer in e-commerce en social commerce
  • Nog eens 33% investeert meer in sociale platforms, influencers en zet live streaming-uitzendingen in om contact te blijven met hun doelgroep

Kortom, een virale… euh online campagne omzeilt de gevolgen van het virus gedeeltelijk.

Blijf in contact met je doelgroep met een virale campagne

2. Transparante coronacommunicatie: informeer jouw achterban

Een crisis leidt vaak tot onzekerheid. Als bedrijf maak je op zo’n moment het verschil door jouw klanten, leveranciers en medewerkers consequent te informeren. Loopt de bestelling van een klant vertraging op, omdat de import slabakt? Bestel je eventjes wat minder bij jouw vaste leverancier, omdat de vraag terugvalt? Mensen hebben daar heus wel begrip voor. Communiceer hier gewoon transparant over, zodat iedereen weet waar ie aan toe is. Transparantie is het ordewoord in coronacommunicatie.

3. Denk na over creatieve commerciële acties

Inhaken op de actualiteit is altijd een goed idee. Dat bewijst een gigant als Bol.com regelmatig, door met spitsvondige posts en acties kort op de bal te spelen. Mogelijk biedt corona ook zakelijke kansen voor jou:

  • Ben je een producent van gezelschapsspelletjes? Dan help je om het in huiselijke kring gezellig te maken
  • Prepareer je als restaurant afhaalgerechten? Dan zorg je voor een feestelijk gevoel bij klanten thuis (het legendarische Truiense café ’t Elfde Gebod voorziet zelfs… afhaalpintjes)
  • Heb je als HR-specialist expertise in telewerken? Dan kan je bedrijven op pad zetten om thuiswerk te introduceren
  • Wil je jouw opleidingen zonder besmettingsgevaar laten doorgaan? Dan biedt een webinar een uitweg

Trouwens: als jouw bedrijf creatief inspeelt op corona, vergeet dan de pers niet in te lichten. Momenteel is het onderwerp extreem actueel, dus media-aandacht gegarandeerd. Vraag dat maar aan onze vrienden van babyspeciaalzaak Ciao Bambino. Hun coronacommunicatie trok de aandacht van heel wat journalisten.

Creativiteit wint altijd

4. Waak over jouw merkreputatie: geen coronacommunicatie op ‘t randje

Creatieve acties zijn positief. Maar op momenten als deze duiken er natuurlijk ook ondernemers op die de grenzen van het toelaatbare aftasten. Da’s ergens te begrijpen, want als bedrijf wil je de economische schade op korte termijn beperken. Op lange termijn zijn cowboyacties echter nefast: door de volksgezondheid in gevaar te brengen met acties die op het randje zijn, beschadig je jouw merk.

Reputatie komt te voet en gaat te paard. Als bedrijf investeer je dag na dag, jaar na jaar in jouw merkreputatie. Een opleiding cancellen en een stuk van het deelnamegeld inhouden ‘voor gemaakte kosten’. Een huwelijk dat in het water valt, maar dat de trouwlustigen alsnog enkele duizenden euro’s kost, … Laat je als bedrijf niet kennen in deze crisissituatie. Annuleringskosten en boetes brengen vandaag geld in het laatje, maar drijven klanten morgen weg. Beloon klanten voor hun loyauteit. Dan staan ze ongetwijfeld terug aan jouw deur wanneer de lockdown afloopt.

5. Denk na over een post-coronastrategie

Traditioneel hebben we het met z’n allen druk-druk-druk. We hollen van het ene project naar de volgende briefing. Het coronavirus zorgt in veel bedrijven voor een onverwacht moment van rust. Gebruik deze tijdelijke luwte om een communicatiestrategie uit te werken voor het post-corona tijdperk. Als de coronastorm is overgewaaid, wil je commercieel rechtveren. Brainstorm daarom nu over creatieve acties en denk na welke communicatiemiddelen je inzet om jouw boodschap bij (mogelijke) klanten te krijgen.

En wat na de coronastorm?

Strategisch en creatief nadenken over jouw coronacommunicatie?

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

  • Laatste tips & trends gratis in je mailbox
  • Maandelijkse nieuwsbrief
  • Al 4,142 abonnees