Contentmarketing
in 7 wollige quotes

… waar heel wat waarheden achter verscholen zitten

We zijn allemaal op zoek naar antwoorden. De dagelijkse 3,5 miljard wereldwijde zoekopdrachten op Google liegen er niet om. Beantwoordt jouw bedrijf een aantal van die vele vragen, en doe je dat op een consistente manier? Dan komt dat je merk alleen maar ten goede. Met contentmarketing pak je deze uitdaging aan, weet content creator Liesbeth Beullens.

Marketinggoeroes maken hun eigen content graag wat aantrekkelijker door er straffe quotes op te plakken. Soms lijken die quotes wat gemakkelijk. Of zelfs hol. Maar toch loont het om ze eens kritisch tegen het licht te houden. Zo blijken onderstaande 7 quotes over contentmarketing uiteindelijk heel wat in hun mars te hebben.

1. “Google is de homepage van je bedrijf” (Jeremiah Owyang)

Deze eerste quote kan je op twee manieren opvatten:

  • Enerzijds helpt effectieve contentmarketing jouw website naar boven opschuiven in de ranking van de zoekresultaten. Heel belangrijk, aangezien de mens die doorklikt naar ‘Google pagina 2’ nog geboren moet worden.
  • Anderzijds betekent deze quote dat alle content die van jouw bedrijf op Google verschijnt ook volledig in lijn met jouw brand moet liggen. Je zou niet als allereerste zoekresultaat willen verschijnen met een webpagina die jouw bedrijf niet (meer) representeert. Haal pagina’s die het daglicht niet mogen zien dus tijdig offline.

2. “Wat mensen helpt, helpt jouw zaak” (Leo Burnett)

Je kan contentmarketing bondig samenvatten als ‘reclame voor je bedrijf die aanvoelt als nuttige of leuke informatie voor je doelgroep’. Wanneer jouw content mensen binnen je doelgroep helpt, gaan ze interesse tonen voor jouw merk. Of je kan met die content op z’n minst de gelegenheid creëren om hun contactgegevens te verzamelen (en voor verdere marketing in te zetten).

Een voorbeeld maakt deze vorm van marketing duidelijk … en misschien zelfs herkenbaar.

Fit- en gezondheidscentrum InfraLigne moest in 2020 tijdelijk de deuren sluiten door you know what. In die periode wilden ze hun doelgroep warm houden, zodat er bij de heropening een spreekwoordelijke rij wachtenden zou staan. Via social media lanceerde InfraLigne daarom wekelijks een doelgroepgerichte leadadvertentie: geïnteresseerden kregen een gratis whitepaper in magazinestijl in ruil voor hun contactgegevens en de toestemming om hen te contacteren. Een van de meest succesvolle whitepapers tijdens de stressvolle coronaperiode bevatte ‘10 tips om beter te slapen’. De content die mensen het meest hielp, leverde InfraLigne het grootste aantal leads op om verder mee aan de slag te gaan.

3. “The buyer journey is niks meer dan een reeks vragen die je beantwoordt” (Michael Brenner)

‘The buyer journey’ binnen contentmarketing kan je zien als een soort flessenhals. Het vertrekpunt ligt aan de brede opening. Het begin van de journey draait namelijk om ‘aandacht trekken’, en dat lukt meestal bij een groot aantal mensen. Daarna moet je erin slagen achtereenvolgens oprechte interesse te wekken, een verlangen naar jouw product of dienst te creëren en uiteindelijk aan te zetten tot actie. In die laatste fase wordt de flessenhals behoorlijk smal. Want van het grote aantal mensen dat je bereikt, gaat een minderheid over tot een effectieve aankoop of andere actie.

Hoe je je doelgroep – ondanks de licht wansmakelijke terminologie – van de buik naar de mond van de fles krijgt? Opnieuw, door hen te helpen:

  • Trek de aandacht door een antwoord te geven op de vraag ‘Hoe kan ik mijn leven/bedrijf beter te maken?’
  • Beantwoord daarna de vraag ‘Hoe gaat jouw product/dienst mij daarbij helpen?’
  • Wek het verlangen op met je antwoord op de vraag ‘Kan ik eigenlijk nog voort zonder?’
  • Close the deal met een antwoord op ‘Wat is de interessantste manier voor mij om eraan te geraken?’

4. “Je merk is niet wat je verkoopt” (John Iwata)

In je blogposts, podcast-afleveringen en Instagramberichten zet je niet zomaar je eigen diensten en producten in de kijker. Je gebruikt die content om jouw kennis te laten spreken. Door geregeld als expert binnen een bepaalde sector op mensen hun timeline of in hun mailbox te verschijnen, overtuig je hen stap voor stap van je merk. 

5. “Hoe meer je weggeeft, hoe meer mensen van je zullen kopen” (Brian Clark)

Deze quote klinkt een beetje paradoxaal, maar slaat de nagel op de kop. Met contentmarketing trek je de aandacht van mensen door de vragen te beantwoorden waarmee ze zitten. In eerste instantie ben je misschien wat terughoudend om al jouw kennis zomaar te grabbel te gooien op het internet. ‘Want waarom zouden klanten nog bij jouw bedrijf aankloppen als je toch al je geheimen prijsgeeft?’

Er is echter geen reden om hiervoor terug te schrikken. Want zelfs met al jouw – gratis – professioneel advies op zak, kunnen ze de kwaliteit van jouw expertise niet evenaren. Ze blijven je met andere woorden nodig hebben. En dankzij de nuttige content die jij blijft delen, ligt jouw merk in de bovenste lade wanneer ze beslissen om met een professional in zee te gaan.

Nelissen Steenfabrieken deelde zijn kennis van gevelstenen in een kleurrijke mix van socialmediaposts, een webinar met trend- en colorwatcher Hilde Francq, een online quiz en een inspirerende whitepaper. Zowel architecten, bouwhandelaars als particulieren bedankten hartelijk voor die informatie: het zorgde voor 27 procent meer bezoekers op de website van de gevelsteenproducent. In deze case ontdek je hun volledige campagne in meer detail.

6. “Market naargelang het jaar waarin je leeft” (Gary Vaynerchuk)

Zit jouw bedrijf al op TikTok? Publiceerde je meteen een eerste podcastreeks toen het grote potentieel daarvan duidelijk werd? Het kan absoluut geen kwaad om meteen op een nieuw platform te springen. Meer zelfs: wanneer zo’n platform uiteindelijk een blijvertje blijkt en brede doelgroepen begint aan te spreken, neem je op die manier voorsprong op je concurrentie. De meesten happen namelijk pas toe wanneer een platform z’n succes al bewezen heeft. Maar dan wordt het natuurlijk moeilijk om nog op te vallen in de massa.

Waagde je een dappere content-gok en komt het nieuwe medium toch niet echt van de grond bij jouw doelpubliek? Geen probleem! Dan probeer je een volgende keer gewoon opnieuw.

7. “Contentmarketing is de enige marketing die overblijft” (Seth Godin)

De heer Godin vat al het bovenstaande mooi voor ons samen. Eigenlijk kan je zo goed als alle marketinginspanningen van vandaag als contentmarketing categoriseren. Denk bijvoorbeeld aan de reclame rond een eenvoudig koekje. Zelden krijg je enkel het koekje te zien, met een droge vermelding als ‘Nu in de winkel!’. Ook een koekjesadvertentie past contentmarketing toe, door via storytelling vragen te beantwoorden. Want wie wil niet gezellig samen zijn met de familie – ‘Kijk, uit deze doos koekjes kunnen we allemaal smullen’, nostalgie beleven – ‘Mijn oma at deze koekjes vroeger ook’ – of gezonder leven – ‘Ik eet dit koekje terwijl ik sport’. Een evolutie die best te smaken valt.

Zet jij je eerste stappen in contentmarketing?

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars