Clash of the Volvo's: een race naar Zweden met likes als brandstof
Volvo
De Limburgse Volvo-dealers Celis, Rutten en Jacobs geven het team van Idearté alle vrijheid om hun communicatie creatief aan te pakken. Het resultaat? Clash of the Volvo’s. Een originele influencerscampagne met een gigantisch bereik. Drie teams racen naar Zweden, de geboorteplaats van Volvo. Volle gas? Nee, toch niet. Winnen doen ze niet door snel te rijden, maar door likes te verzamelen via social media.
De uitdaging
Influencers zijn cruciaal voor je online marketing. Maar hoe ver geraak je nu echt met het verzamelen van views en likes? Samen met Volvo namen we de proef op de som met de Clash of the Volvo’s. Elke Volvo-dealer selecteerde een team om hen te vertegenwoordigen. Tussen woensdag 21 augustus 10.00 uur en vrijdag 23 augustus 14.30 uur reden ze 1.283 km tussen de innovatieve Droneport-campus in Sint-Truiden en de Volvo-fabriek in Göteborg, waar ze genieten van een exclusieve rondleiding. Het team dat als eerste de bestemming bereikt, wint bovendien een nacht in een luxueuze hotelsuite.
Emotie (creativiteit)
De race verloopt langs zes uitgestippelde etappes. Aan elke etappestart horen de teams hoeveel kilometers ze mogen afleggen. Dat aantal berekenen we op basis van het aantal likes dat het team intussen verzamelde. Elke like is goed voor vijf kilometer. Tussendoor verdienen of verliezen de teams extra kilometers via specifieke opdrachten. Wie actief blijft op social media én creatief is tijdens de etappes, komt het snelst vooruit. Zo beleven zij wat Volvo belooft: elke kilometer in een Volvo is een comfortabel én veilig avontuur.
+ inhoud (strategie)
Via online advertenties op Facebook en Instagram, en via een nieuwsbrief naar het klantenbestand van Volvo Celis, Rutten en Jacobs, ontvingen we meer dan 130 heel diverse inschrijvingen. Van mensen die nog maar net hun weg naar Facebook vonden tot influencers met 800.000 volgers. Dat de geselecteerde deelnemers een groot bereik hadden op social media was niet onbelangrijk. Maar doorslaggevend was dat ze de waarden van Volvo representeerden.
= magie (resultaten)
Dat de ambassadeurscampagne zijn doel heeft bereikt, is een understatement. De drie Volvo-teams verzamelden samen maar liefst 25.982 likes, 459 shares en 565 comments. Totaal bereik? 751.470 mensen. Bovendien werden de deelnemers overstelpt met vragen over Volvo en hun ervaringen met de wagens.