Slimme PR-strategie (BE & NL) voor e-battery lockers

Mobile Locker speelt voor S4FE op veilig met Idearté

Elektrische fietsen kennen een stormachtige opmars in allerlei vormen en gedaantes. Mobile Locker ontwikkelde nu met S4FE een innovatieve locker om lithiumbatterijen van e-bikes veilig op te slaan en te laden.

De uitdaging

Hoe zet je nu zo een vernieuwende oplossing slim in de markt in België en Nederland? Idearté ging graag de uitdaging aan om de lancering van S4FE te ondersteunen met een doordachte PR-strategie en een krachtige campagne.

Mobile Locker_beeld 4
Mobile Locker_beeld 3

Inhoud (strategie)​

Om ons merkverhaal mee te funderen, definieerden we drie identiteitspijlers. Dat deden we door eerst de USP’s (Unique Selling Propositions), de ESP’s (Emotional), en de VSP’s (Value) vast te leggen.

 

USP’s

  • Innovatieve technologie die actieve brandveiligheid verhoogt
  • Onderscheidend gepatenteerd systeem
  • 24/7 support in meerdere talen

 

ESP’s

  • Volledige ontzorging door compatibiliteit en support
  • Gebruiksvriendelijkheid met plug & play

 

VSP’s

  • Veiligere, duurzame leef- en werkwereld
  • Veilige oplossing voor reëel gevaar

 

Identiteitspijlers

 

innovatieve oplossing 

+ gebruiksvriendelijke opslag

= veilige, efficiënte & duurzame werkomgeving

Mobile Locker_socials_ filmpje

We omschreven ook de doelgroepen, zowel B2B als B2C.

 

In de B2B-groep kwamen we tot een eerste cluster van verhuurders, (facility)managers, projectontwikkelaars, beheerders en (interieur)architecten van openbare, bedrijfs- en privégebouwen en co-housingprojecten. Een tweede cluster bestond uit directies, (facility)managers en aankoopverantwoordelijken van grote ondernemingen, seveso-bedrijven en kmo’s. En een derde cluster vormden beleidsmakers, (facility)managers, aankoopverantwoordelijken en mobiliteitsdepartementen van steden & gemeenten.

 

De B2C-groep bestond uit werknemers, scholieren, studenten, ouders, pendelaars en consumenten (shoppers, toeristen, …)

S4FE - doelgroepen

Op basis van alle input en inzichten formuleerden we drie kernboodschappen.

 

KERNBOODSCHAP: ACTIEVE (BRAND)VEILIGHEID

S4FE is het enige lockersysteem om fietsbatterijen veilig te bewaren en op te laden in privé-, bedrijfs- en openbare gebouwen. Actieve brandbeveiliging garandeert dat de brand van een batterij onder controle blijft.

 

KERNBOODSCHAP: INTELLIGENT GEBRUIKSGEMAK

S4FE is de enige intelligente mobiele locker om fietsbatterijen in op te laden en te bewaren. Het systeem wijst zichzelf uit en een slimme app houdt de communicatielijnen met zowel fietsers als gebouwenbeheerders strak.

 

KERNBOODSCHAP: OPLOSSINGSGERICHTE TOTAALSERVICE

S4FE werkt volgens het plug & play-principe: de locker is meteen gebruiksklaar. De sterke totaalservice biedt bovendien een oplossing voor de veiligheidsuitdagingen van zowel gebouwenbeheerders als gebruikers van elektrische fietsen.

 

Voor elke kernboodschap schreven we dan zowel voor B2B en B2C doelgroepgerichte boodschappen – proof points – en creëerden we nieuwswaarde met een relevante insteek en interessante facts & figures.

 

 

Met die inzichten stelden we de elevator pitch op als sluitstuk van ons ‘House of Messages’:

‘Om de leef- en werkwereld duurzamer en veiliger te maken, ontwikkelde Mobile Locker S4FE. De mobiele locker helpt het groeiende aantal elektrische fietsen veilig te bewaren in privé-, bedrijfs- en publieke gebouwen. De fietsbatterijen kunnen namelijk gigantische brandexplosies veroorzaken. S4FE controleert dat risico via actieve brandbeveiliging. Dankzij intelligente toepassingen is het systeem ook uiterst makkelijk in gebruik. Bovendien nemen sterke services alle werk
uithanden van fietsers en beheerders van gebouwen. Zo stimuleert S4FE duurzame verplaatsingen en garandeert het de veiligheid van gebouwen.’

+ emotie (creativiteit)

Om onze PR-strategie krachtig uit te dragen, kozen we er onder meer voor om ambassadors in te zetten. We gingen dus op zoek naar geschikte endorsers die de kernwaarden van S4FE konden vertegenwoordigen. Endorsers zijn ambassadeurs die door hun verworven positie of reputatie de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van een merk, product of organisatie kunnen vergroten. Ze verbinden hun naam en gezicht eraan of doen een professionele aanbeveling. Uiteindelijk selecteerden we een zestal endorsers uit verschillende vakdomeinen. Zo werkten we voor de sector brandweer samen met een expert brandpreventie die ook lesgever was op de brandweerschool. Daarnaast creëerden we endorsements vanuit vakorganisaties, de overheid en techbedrijven.

Mobile Locker_beeld 2

We ontwikkelden een efficiënte PR-strategie voor België en Nederland die het merk via slimme storytelling onder de aandacht van de diverse doelgroepen bracht. Naast de klassieke pers kozen we onder meer ook voor Linkedin en zetten we specialisten uit het professionele veld als influencers in.

Tot slot stelden we een plan van aanpak op met daarin alle voorziene acties, ontwikkelden we onder andere een animatievideo, een live action-video met de brandweer en een infographic. En als final touch organiseerden we ook een persmoment.

= magie (resultaten)

Onze PR-campagne genereerde heel wat extra bekendheid en positieve image building voor S4FE in België en Nederland, en Mobile Locker kon terugkijken op een geslaagde PR-lancering.

 

De media-output tot nu toe? 

  • 2 radio-interviews
  • 1 tv-verslag
  • 7 items via kranten en vakmagazines 
  • 1 bijdrage van een nieuwsagentschap
  • 7 artikels in online media
Ter vergelijking: één advertorial in een reguliere of gespecialiseerde mediatitel kost je al gauw 2.500 tot 5.000 euro. De ROI van deze PR-campagne is dus beduidend beter. Duidelijk een slimme én geloofwaardige keuze.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer cases

Op zoek naar een
vleugje magie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars