Duurzaam packaging design voor Europese veroveringstocht

Jesmonite

Jesmonite was als bouwmateriaal al langer een hit in de professionele bouwwereld. Unicraft zag er nóg meer potentieel in en ontwikkelde ook diverse B2C-toepassingsmogelijkheden. Het schakelde de creatieve en strategische visie en expertise van Idearté in om het (packaging)verhaal mee vorm te geven voor de hele Europese markt.

De uitdaging

Unicraft – een groothandel in hobby- en knutselmateriaal, en sinds 2022 exclusieve verdeler voor Europa – slaagde erin om van Jesmonite een topproduct te maken in die grote markt. Het is een veilig, ecologisch alternatief voor hars, gips en beton. Je kan het makkelijk verwerken, gieten, bewerken en mengen met bijvoorbeeld pigmenten en metaalvullers. Een leuk product dus voor een veelheid van creatieve projecten. Daarvoor moesten natuurlijk de grote B2B-packaging getransformeerd worden naar kleine B2C-verpakkingen. En als extra boost mocht Idearté het packaging design onder de loep nemen, stroomlijnen en restylen.

Unicraft_Jesmonite_starterkit

Inhoud (strategie)​

Eerst verdiepten we ons in het merk, de doelgroepen en de verkoopsstrategie. We definieerden drie identiteitspijlers voor Jesmonite met de USP, ESP (emotional) en VSP (value).

 

  • USP
    Ecologisch, watergedragen composietmateriaal voor het gieten van voorwerpen

  • ESP
    Creatief, veilig en gebruiksvriendelijk product
  • VSP
    Ideale oplossing voor een duurzame en decoratieve leefwereld

 

Met die inzichten bepaalden we een doordachte grafische stijl voor de complete verpakkingslijn. De elementen op het label kozen we op basis van de vier grote visuele spaces waarmee Idearté werkt bij strategische designkeuzes: World of Innovation, Country of Connection, City of Creativity en Island of Strategy. Zo valt Jesmonite in de smaak bij elke doelgroep, want je kan zowel met een minimalistische, kleurrijke, nostalgische als flamboyante stijlvoorkeur creatief zijn.

 

+ emotie (creativiteit)

We ontwierpen de nieuwe labels voor de diverse productgroepen met een eenduidige, visuele herkenbaarheid en een creatieve en duurzame look. We gaven het packaging design een creatieve invulling die matcht met de grenzeloze creativiteit die het product mogelijk maakt. Zo tonen we ter inspiratie met Jesmonite gerealiseerde en afgewerkte producten.

 

Daarnaast was ook een duurzame uitstraling prioritair. Jesmonite is namelijk niet alleen een duurzaam product, ook de hele verpakking is duurzaam. Zo zijn de flessen van gerecycleerd plastic, de kits van karton en de etiketten van FSC-papier bedrukt met milieuvriendelijke inkt. Daarom kozen onze designers voor een kraftpapieren achtergrond op de flessen, wat meteen ook een mooie link is met de in karton verpakte kits. En om het duurzaamheidsverhaal van Jesmonite mooi rond te maken, gebeurt het verpakken door een partner in de sociale economie.

Unicraft_Jesmonite_verpakkingen

= magie (resultaten)

Het resultaat: een slim, duurzaam en stijlvol package design dat in de winkelrayon én online de verschillende leefstijlen weerspiegelt, de creativiteit en duurzaamheid van Jesmonite perfect weergeeft en zo de juiste potentiële koper aanspreekt.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer cases

Op zoek naar een
vleugje magie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars