IN-Z pioniert met
open-hiring

IN-Z

Bij open hiring zoekt een bedrijf naar een job waarin de sollicitant zijn of haar talenten ten volle kan laten renderen. Allemaal goed en wel. Maar hoe breng je zo’n theoretisch concept nu in de praktijk? Met een zorgvuldig uitgekiende HR-campagne waarin strategie en creativiteit elkaar harmonieus aanvullen, ontpopte IN-Z zich tot een magneet voor toekomstige werknemers.

De uitdaging

IN-Z maakt het verschil in het leven van haar klanten én medewerkers. Flexibiliteit, waardering, afwisseling,… : de redenen waarom het er prettig werken is, zijn legio. En tegelijkertijd hunkeren 120 nieuwe vacatures naar een invulling. Om geknipte personen naar één van de vele jobs te loodsen, stippelden we samen met IN-Z een inventief rekruteringstraject uit.

IN-Z
IN-Z

Inhoud (strategie)

IN-Z is niet de enige onderneming die moeite heeft om sollicitanten aan te trekken. Duizenden jobs geraken vandaag niet opgevuld. Om eruit te springen, stap je best af van platgetreden paden. Voor IN-Z sloegen we daarom de weg van de open hiring in.

 

Dit innovatieve HR-concept komt overgewaaid uit de Verenigde Staten en plaatst de motivatie van medewerkers boven de klassieke functieomschrijvingen. Kandidaten solliciteren met andere woorden niet voor een job, maar wel voor een bedrijf. Op basis van hun talenten, zoekt de werkgever naar een geschikte positie binnen de onderneming.

 

In dit geval vertaalden we het conceptuele idee naar de concrete actie ‘Bij IN-Z zit je goed’. Onder deze vlag rolden we enkele welgemikte communicatieacties uit die prikkelen om bij IN-Z te solliciteren: van een affichecampagne waar je niet naast kan kijken over videotestimonials op sociale media tot een guerilla-actie voor de pers.

+ emotie (creativiteit)

Waarom je ergens moet komen werken? We kunnen ons allemaal enkele holle begrippen voor de geest halen, zoals ‘work-life balance’, ‘doorgroeimogelijkheden’, en ‘flexibiliteit’.

Een tiental verschillende IN-Z-medewerkers namen plaats voor de camera en vertelden waarom je moet solliciteren voor een job bij de sociale onderneming. Dat geeft abstracte concepten meteen een menselijk gezicht.

De IN-Z-ambassadeurs trokken de aandacht in het straatbeeld (op gigantische affiches), in kantoorgebouwen (in de vorm van posters) en in de virtuele wereld (via gepromote berichten op sociale media en een nieuwe website).

Een origineel persevent gaf het initiatief een finale krachtstoot. Hierbij riep de sociale onderneming toekomstige werknemers op om naar Shopping 1 in Genk af te zakken. Wie zich als eerste aan de IN-Z-stand neerzette, kreeg gegarandeerd een job. Met deze actie lokten we in mediakundig competitieve tijden – de oorlog in Oekraïne woedde in alle hevigheid – een hele schare journalisten naar het winkelcentrum. Benieuwd hoe dat eraan toeging? TVL draaide er een knappe reportage van.

= magie (resultaten)

Met haar employer branding-actie werkte IN-Z zich als werkgever in de kijker. Niet alleen Cindy Claes uit Hasselt  – zij was het snelst ter plaatse in het Genkse shopcomplex – hield aan het initiatief een job over. Een maand na de lancering slaagde de onderneming erin om 20 openstaande betrekkingen op te vullen. De sociale media campagne heeft een boost aan dit succes gegeven. Zo schoot de trafiek naar de jobwebpagina met ruim 250% extra bezoekers door het dak en ontvingen ze 124 sollicitaties op minder dan een maand.

Bekijk hier de reportage van TVL

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer creatieve cases

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars