Tinder van de bouw

Bildr

Arbeiders gezocht

De jongste drie jaar groeit de vraag naar arbeidskrachten in de Limburgse bouw explosief. Sectorfonds Constructiv steekt daarom een digitaal tandje bij. Met steun van de Provincie Limburg ontwikkelde de organisatie een mobiele app die het voor werkzoekende arbeiders een fluitje van een cent maakt om te solliciteren in de Limburgse bouw. Maar hoe zet je zo’n app in de markt?

Naam en baseline zo klaar als een klontje

“Allereerst zochten we een naam die de lading dekt én een jong publiek aanspreekt”, zo legt client director Stefanie Nisen uit. “Dat vonden we in ‘BILDR’: je leidt er makkelijk ‘build’ uit af, het achterwege laten van de ‘U’ staat hip en eigenzinnig en auditief flirt het met ‘Tinder’. En dat is precies wat de app doet: Limburgse bouwbedrijven matchen met werkzoekende bouwarbeiders. De bijhorende slogan ‘app-it, work-it, build-it’ ten slotte, laat twijfels over het opzet van BILDR als sneeuw voor de zon wegsmelten.”

Op dit moment experimenteren we met al dan niet trending hashtags. Die zouden op termijn nog meer interactie moeten uitlokken. Om de stijgende lijn in het volgersaantal aan te houden, promoten we het Instagramaccount geregeld via Facebook en in nieuwsbrieven.

Bildr
Bildr

No-nonsense logo

Een no nonsense logo zet BILDR extra kracht bij. Creative director Patricia Robinne verduidelijkt: “Tierlantijntjes zijn overbodig wanneer je bouwvakkers aanspreekt. De spraakballon refereert naar het communicatieve aspect, de schuine lijn creëert dynamiek en door de zwarte kleur primeren de naam en slogan.”

Ambassadeurs

In plaats van afgelikte modellen kozen we voor levensechte (en dus geloofwaardige) ambassadeurs. Twee Limburgse bouwbedrijven Dethier en Asfaltwerken Vanherle nv, en drie Limburgse bouwarbeiders gaven voor de camera het beste van zichzelf. Zij werden met zichtbaar plezier het gezicht van BILDR.

Tegelijk zette de actie mensen aan om aan hun eigen gezondheid te werken. Iedereen die een voedselpakket van minstens 500 gram binnenbracht, ontving een bon voor een gratis oefenbeurt. Ten slotte doet ook de transparantie van de actie veel. Schenkers wisten dat hun eten rechtstreeks bij een minderbedeelde op het bord zou belanden.

Gadgets pakken Limburgers in

En die gezichten duiken intussen veelvuldig op in het Limburgse straatbeeld:

  • Niet alleen ontwierpen we 20 m²-affiches die we over de hele provincie verspreidden
  • We ontwikkelden ook autostickers, werfdoeken, pakjes kauwgom en bierviltjes die we bedeelden in Limburgse cafés
  • Advertenties in Het Belang van Limburg en in diverse infobladen van gemeenten maakten BILDR bekend bij het bredere publiek

Betalen per download, niet per klik

Idearté gelooft in de juiste mix tussen online en offline communicatie. Daarom kreeg de campagne (uiteraard) ook een digitaal luik:

  • De landingspagina bildr.be toont in een oogopslag waar de app om draait, de how to-filmpjes leren hoe je in een paar klikken met BILDR aan de slag bent.
  • Via doordachte Facebook-advertenties genereren we appinstallaties. Daarbij betaal je niet per klik, maar per download van de app. Zo ben je verzekerd dat jouw budget doeltreffend wordt ingezet.

Nationale media-aandacht na perslancering

Als kers op de taart lanceerden we BILDR in de pers. Het Mediahuis kreeg de primeur. Het resultaat? Een paginagroot krantenartikel in Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad, en een leuke reportage op TVLimburg. In de dagen na het persmoment pikten verschillende andere media het nieuws op. Zo mocht Constructiv een woordje uitleg geven aan Radio 2 en Joe FM.

De eerste resultaten zien er veelbelovend uit. Hoe goed BILDR het effectief doet, laten we je binnenkort weten.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer creatieve cases

Ook een nieuw merk lanceren?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars