Duurzame en creatieve communicatie
als basis voor sterke missie

BergHOFF

Voor keuken- en kookgereimerk BergHOFF Belgium is duurzaam ondernemen een onderdeel van de dagelijkse werking van hun bedrijf. Ze doen er alles aan om naast hun commerciële missie ook mens en natuur op de eerste plaats te zetten én te houden. Enerzijds onderneemt het bedrijf actie voor verduurzaming op het vlak van onder meer verpakking & verzending, energieverbruik, klimaatneutraliteit en welzijn op het werk. Anderzijds bouwt BergHOFF met gelijkgestemde partners en klanten aan een duurzame kook- en keukenwereld en engageren ze zich voor uiteenlopende lidmaatschappen en duurzaamheidscharters.

 

Dit indrukwekkende duurzaamheidsverhaal kwam echter niet voldoende tot uiting in de missie van BergHOFF, waardoor hun interne en externe communicatie rond duurzaamheid geen duidelijke lijn volgde. Door zowel een brandingoefening uit te voeren als een eenduidig duurzaamheidsverhaal te schrijven, kwamen we tot een missie die BergHOFF en alle inspanningen van het bedrijf accuraat beschrijft. Een gerichte persactie bracht deze nieuwe boodschap naar buiten.

Drieledige strategie schept duidelijkheid

In eerste instantie gingen we op zoek naar een heldere methode om de vele duurzaamheidsacties van BergHOFF te inventariseren en categoriseren. We kozen daarbij voor een ESG-categorisering, waarbij we de acties onderbrachten in termen van ‘environment’, ‘social’ en ‘governance’. Dit omwille van de internationalisering van de organisatie en de noodzakelijke conformiteit met toekomstige regelgeving inzake duurzaamheid voor bedrijven en organisaties.

Bovendien doken we binnen deze categorisering meer in detail, door elke actie in te delen naargelang de 5 P’s: planet, people, peace, prosperity en partners.

Een quick scan die het duurzaamheidsverhaal van de concurrentie in kaart bracht, sloot dit strategische luik af.

BergHOFF Idearté 5

Branding en duurzaamheid in succesvolle combinatie

Een uitgebreide brandingoefening legde de unique, emotional en value selling points – en dus de bedrijfsidentiteit – van BergHOFF bloot. Door de strategische indeling van de duurzaamheidsacties hieraan toe te voegen, kwamen we tot het nieuwe duurzaamheidsverhaal van de organisatie. Uit de verdere uitwerking daarvan groeide dan de uiteindelijke missie van BergHOFF. Duidelijk, allesomvattend en makkelijk door te vertellen binnen en buiten de bedrijfsmuren.

BergHOFF Idearté 3
BergHOFF Idearté 1

Bouwstenen voor message house

De nieuwbakken missie diende meteen als stevig fundament voor het message house van BergHOFF. Dat krachtige model versterkt onze contentstrategie door de kernboodschap op een eenvoudige manier vast te leggen. Het stelt ons in staat om het duurzaamheidsverhaal duidelijk te structureren en ervoor te zorgen dat elke boodschap naadloos aansluit op de belangrijkste thema’s die we willen overbrengen. Alle voorgaande strategische en brandingoefeningen brachten de nodige bouwstenen voort om het message house tot aan de nok te vervolledigen.

Nieuwe missie ondersteunt meteen perscommunicatie

Op Dag van de Duurzame Gastronomie lanceerde BergHOFF haar eerste reeks 100% gerecycleerde en energiezuinige kooktools. De ideale gelegenheid om ons nieuw gebouwde message house meteen toe te passen. En met succes, want het persbericht werd opgepikt door een tiental on- en offline nieuwskanalen en kreeg zelfs een volledige pagina in Het Belang van Limburg.

BergHOFF Idearté 4

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer creatieve cases

Op zoek naar
een vleugje magie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars