IT-eenhoorn Assign kiest voor een persoonlijke aanpak
Assign
De ambities van IT-consultancybedrijf Assign liggen hoog. De organisatie met 40 medewerkers kwam bij Idearté aankloppen met een tweeledige uitdaging: nieuwe IT-profielen rekruteren én meer klanten aantrekken. Kortom, de ambitie om de wereld te veroveren, beginnend met een rebranding. Een vraag die ons volledig op het lijf geschreven is.
De uitdaging
De ‘war for talent’ woedt harder dan ooit. Bedrijven gooien al hun middelen in de strijd om talent aan te trekken én te behouden. Extra belangrijk dus dat je als bedrijf kan opvallen tussen je concurrenten. Een moeilijke opdracht waarbij Assign hulp kon gebruiken. Daarnaast ging hun logo al een tijdje mee, waardoor het bedrijf hunkerde naar vernieuwing. Dat alles hoef je de creatiefste communicatieclub natuurlijk geen twee keer te zeggen. De combinatie van Assigns partnership met de Elmos Group én hun 15-jarig bestaan bleek de uitgelezen gelegenheid om de daad bij het woord te voegen.
Inhoud (strategie)
Na een grondige concurrentieanalyse en een brainstormsessie met het team van Assign rond hun merkidentiteit, werd al snel het volgende duidelijk: de kmo is enig in z’n soort. Assign staat er namelijk om bekend een persoonlijke aanpak te hanteren. Iets wat in de IT-consultancy schaars is. Sommige bedrijven proberen een dergelijke aanpak wel te claimen, maar slagen er niet in om dit op een authentieke manier te laten overkomen. Geen probleem voor Assign … dus maakten we er ineens hun nieuwe baseline van: we take IT personal. Assign luistert écht naar de uitdagingen van zijn klanten en de noden van zijn medewerkers om de beste match te garanderen tussen klant, project en consultant.
Om de volledige aanpak van Assign zowel intern als extern op een duidelijke manier te communiceren, vatten we deze samen in drie identiteitspijlers: ‘we improve + we care = match for growth in IT’. Geen ellenlange missie of visie dus, maar een bondige profilering die iedereen gemakkelijk begrijpt én op lange termijn onthoudt.
+ emotie (creativiteit)
Een visuele identiteit die volledig Assign ademt, voor minder gingen we niet. Daarom kozen we voor het lettertype EXO 2. Zijn geblokt karakter creëert een digitale en futuristische look en feel. De subtiele ronding vertegenwoordigt dan weer de menselijke aanpak.
Het woordlogo zelf lijkt opgebouwd uit pixels, verwijzend naar het digitale karakter van IT. De pixel bovenop de ‘i’ markeert het persoonlijke en unieke karakter van Assign.
Groen werd tot hoofdkleur gekroond. Geen typische ‘IT-kleur’, maar wel eentje die Assign helemaal vat. Enerzijds een flessengroen voor het rustgevende, professionele karakter van Assign. Aka: die kenmerkende persoonlijke aanpak, waar langetermijnrelaties uit voortkomen. Anderzijds een lichter groen voor een frisse toets en de verwijzing naar vernieuwing en groei.
= magie (resultaten)
Om het merkverhaal van Assign nog boeiender te maken, ontwierpen we verschillende communicatiemiddelen volgens de gloednieuwe branding. Van een website tot T-shirts, van een kaartspel tot offertemappen. Assign is met andere woorden klaar voor de toekomst. Ongetwijfeld eentje met veel nieuwe matches boordevol groeipotentieel.