SEA: een paradijselijk 'Temptation Island' vol begeerlijke zoektermen

Hoe verover je het hart van Google?

Tegenwoordig zit half Vlaanderen weer voor de buis voor de ultieme ‘guilty pleasure’: Temptation Island. Welke troeven spelen de singles dit jaar uit om de ijzersterke relaties te verbreken? Hoeveel traantjes rollen er bij het kampvuur? Verleiders die hun charmes écht willen etaleren, moeten Google eens proberen. Deze behulpzame slimmerik is pas echt hard-to-get. Wij geven je alvast 3 versiertrucs om de meest begeerde zoekrobot te verleiden. Veel leesplezier in deze blog over SEA (Search Engine Optimalization). 

Verleiders die hun charmes écht op de proef willen stellen, moeten Google eens proberen. Deze behulpzame slimmerik is pas echt hard-to-get. Wij geven je alvast 3 versiertrucs om de meest begeerde zoekrobot te verleiden. 

Zoektechnieken veranderenæ constant

Tip 1: wees onweerstaanbaar

Zorg ervoor dat je een mooie, interessante website hebt. Google houdt van websites waar bezoekers van houden. Dus wil je scoren op vlak van SEA… dan moet je scoren bij je bezoekers.

Tip 2: liefde is te koop bij SEA

Net zoals Kim Kardashian of Kevin Federline is ook Google te verleiden met geld. Zodra het uiterlijk en het innerlijk hem aanstaat, moet je de credit card bovenhalen om écht zijn nummer 1 te worden. Er zijn verschillende strategieën om via SEA Googles hartje te kopen.
  • Cost per Click (CPC): Je betaalt iedere keer dat een bezoeker op je advertentie klikt. Een populaire vorm van SEA.
  • Cost per Million (CPM): Je betaalt om je advertentie 1000 keer te tonen, ongeacht of iemand klikt.
  • Cost per Acquisition (CPA): Je betaalt iedere keer dat een bezoeker een te bepalen actie onderneemt (inschrijven voor de nieuwsbrief, offerte vragen, …)
Zodra een bezoeker een ‘keyword’ ingeeft bepaalt Google de ranking met de formule AD RANK = BOD x KWALITEITSSCORE. Je website, je advertentietekst, de relevantie van het keyword en je CTR bepalen de kwaliteitsscore. Vervolgens plaats je een bod per keyword waar je beter op wil scoren. In SEA is het belangrijk de juiste keywords te kiezen.
 
  • Richt je niet op te veel keywords tegelijk
  • Pas op voor te grote concurrentie. Kijk wie op de gewenste zoekwoorden goed scoort en bedenk of je de concurrentie met dit merk aankan.
  • Kies relevante keywords. Indien jouw landingspagina niets te maken heeft met het keyword zal de kwaliteitsscore drastisch dalen.
  • Gebruik long tail keywords om goedkoop interessantere leads aan te trekken met SEA. Een Volvogarage in Sint-Truiden biedt beter op ‘Volvo kopen sint-truiden’ in plaats van op het dure zoekwoord ‘auto’ of ‘volvo’.
  • Gebruik de Google Keyword Tool van Google Ads om de juiste mix tussen ‘weinig concurrentie’ en ‘populaire zoekopdrachten’ te vinden

Tip 3: liefde is een werkwoord

Als je na je versierpogingen niets meer onderneemt, dooft de vlam snel uit. Blijf werken aan je relatie… euh SEA. Want Google verandert constant en de bezoekers van Google doen dat ook.
 
  • Meet de resultaten en houd de kosten goed bij
  • Verbind kosten met conversies om de ROI te berekenen
  • Evalueer je keywords en stuur bij waar nodig
Weetje: tegenwoordig gebruiken mensen steeds vaker vragen als zoekopdracht. In plaats van ‘auto kopen Sint-Truiden’ gebruiken ze meer en meer ‘waar koop je een auto in Sint-Truiden?’. Vooral bij jongeren is dit een populaire zoektechniek. De verwachting is dat deze trend in SEA zich – onder impuls van spraaktechnologie – verder door zal zetten.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars