Rebranding Idearté
“Combinatie tussen strategie en creativiteit is zeldzaam in communicatie”
Dankzij ontelbare tools gaan heel wat mensen tegenwoordig eigenhandig aan de slag met communicatie. Ze maken zelf filmpjes, huren overzeese copywriters in of laten robots logo’s tekenen. Maar we zullen nooit zonder strategie en creativiteit kunnen. Dankzij een slimme rebranding ontpopt Idearté zich tot een communicatieclub. Die biedt gespecialiseerde ondersteuning en inspireert in allerlei vormen: van Framily Days en opleidingen (Idearté Academy) tot cocktailbrainstorms.
Communicatiebureau Idearté bestaat dit jaar 26 jaar. Een eeuwigheid in het flitsende communicatielandschap. Die verjaardag vieren we zoals alleen een communicatiebureau dat kan: met een rebranding. Idearté heeft nu een nieuwe profilering en huisstijl met heel veel toekomstperspectief.
Founding mother en zaakvoerder Patricia Robinne verduidelijkt: “Een vriend vroeg me enkele maanden geleden op een zonnig terras: ‘waarom is Idearté eigenlijk anders?’ Die simpele vraag zette ons aan het denken. En het antwoord kwam snel. Vaak is communicatie ofwel strategisch, maar een tikkeltje saai. Ofwel creatief, maar niet helemaal doordacht. Wij gaan er prat op strategie én creativiteit altijd te combineren.”
warme community waar je ideeën kan opdoen, uitwisselen en uitwerken
Warme community brengt inspiratie
Die positionering sluit aan bij een duidelijke maatschappelijke trend, weet Bert Stas (zaakvoerder Idearté): “Vandaag wordt van communicatieverantwoordelijken verwacht dat ze specialist zijn in alles. Online communicatie, foto & video, copywriting, employer branding, animatie … Maar natuurlijk is het onmogelijk om uit te blinken in alle facetten. Zo ontstaan er doe-het-zelvers in communicatie, die aan de slag gaan met alle apps en tools die er voorhanden zijn. Bij een communicatiebureau gaan ze op zoek naar dat tikkeltje extra. Met name de specialisaties, strategische inzichten of extra creativiteit die je niet binnen de eigen muren vindt. Met de rebranding is Idearté nu de creatiefste communicatieclub waarin we communicatieverantwoordelijken hulp en inspiratie bieden. Het wordt een warme community waar je ideeën kan opdoen, uitwisselen en uitwerken.”
warme community waar je ideeën kan opdoen, uitwisselen en uitwerken
kennis via workshops
Bij een nieuwe profilering hoort ook een rebranding van Idearté. Daarom voegen we warm fluo-oranje toe aan onze huiskleur, stijlvol zwart. Bovendien roepen we een nieuw magazine en opgefriste digitale nieuwsbrief in het leven.
Maar de creatiefste communicatieclub krijgt ook een opmerkelijk live verlengstuk, vertelt zaakvoerder Aline Ghys: “Enerzijds delen we onze kennis via workshops. Binnen de Idearté Academy leren we onze klanten communicatie plannen, uitwerken en opvolgen. Anderzijds plannen we verschillende creatieve events. Tijdens de ‘Framily days’ kunnen klanten – samen met hun vrienden en familieleden – creatief zijn en kunstenaars ontmoeten. Daarnaast organiseren we een persoonlijke cocktailbrainstorm met onze vaste klanten. Jaarlijks stoffen we de strategische lijnen af en bedenken we creatieve ideeën.”