“Een perslijst maken, dat wordt enorm onderschat”
Hoe boek je succes in PR? Wel, een sterk persbericht schrijven is natuurlijk belangrijk. Maar een relevante perslijst maken, dat is de slagroom op de taart van jouw persactie. Want je hoeft geen Nobelprijslaureaat Wiskunde te zijn om te beseffen: hoe meer (relevante) journalisten je aanschrijft, in hoe meer media je aandacht kan krijgen.
Het meest verwaarloosde aspect van PR
Als je tijd investeert in het schrijven van een flitsende perstekst, dan wil je uiteraard dat zoveel mogelijk journalisten jouw nieuws oppikken. Maar een perslijst maken, hoe begin je daaraan?
Grosso modo zijn er drie categorieën binnen de media:
- geschreven pers (kranten, magazines, …)
- audiovisuele pers (radio en tv)
- online media (veelgelezen blogs, nieuwssites, influencers)
Van de Internetgazet tot de VRT: een perslijst maken op verschillende niveaus
De online media zijn een buitenbeentje. Zie hen echter niet over het hoofd bij het maken van jouw perslijst. Binnen de geschreven en audiovisuele pers zijn voor een bedrijf – afhankelijk van de insteek van jouw verhaal – de volgende kanalen belangrijk:
- Nationale media (bv. nationale tv, nationale radio, nationale kranten en magazines)
- Regionale pers (in Limburg bv. Het Belang van Limburg, TVL, Radio 2 Limburg)
- Lokale correspondenten (gemeentelijke nieuwskanalen, maar zeker ook de lokale correspondenten van de grote nieuwsmerken)
- B2B (bedrijfsmagazines, magazines van werkgeversorganisaties, …)
- Vakpers (nichemedia die specifiek berichten over jouw sector)
Een perslijst maken… en ze daarna in topconditie houden
Als je besluit een perslijst te maken, zorg dan ze ten allen tijde zoveel mogelijk relevante adressen bevat. Adressen verzamelen is het halve werk. Daarna is het een constante uitdaging om die perslijst te updaten. Verzamel alle foutmeldingen of berichten over functiewissels en werk jouw lijst bij. Als ware het een CRM-variant voor jouw perscommunicatie.
Verstuur jouw persbericht op het juiste moment
Nieuws? Check! Een leuk persbericht schrijven? Check! Een relevante perslijst maken? Check! We zijn klaar om de wereld te veroveren. Maar wanneer verspreid je jouw nieuws het best? Het antwoord klinkt kinderlijk eenvoudig: maak je nieuws wereldkundig op een moment waarop er weinig ander nieuws is.
Mik met andere woorden op komkommerperiodes. Tijdens de schoolvakanties liggen heel wat communicatieverantwoordelijken languit – met een cocktail in de hand – aan de Costa Brava. Op dat moment krijgen journalisten merkelijk minder persberichten in de mailbox. Door die nieuwsschaarste vergroot de kans dat jouw verhaal opgepikt wordt.