Het ideale persbericht schrijven: hoe doe je dat?

De ongeschreven regels van PR

Stap één om met jouw bedrijf aan bod te komen in de media? Een persbericht schrijven. Maar… hoe begin je daaraan? En wat zijn de ongeschreven regels in de wondere wereld van PR? In deze blog tonen we jou de weg richting voorpagina, aan de hand van 6 concrete tips.

1.

Beperk je tot één kernboodschap

“Voor die ene keer dat ik eens besluit een persbericht te schrijven, zet ik er meteen al mijn boodschappen in. Dan kan de journalist kiezen.” Nice try, but no cigar. Want een journalist bouwt een verhaal bij voorkeur rond één afgelijnd nieuwsfeit. Bied je meerdere insteken aan, dan zal hij/zij er één kiezen en uitdiepen. Het overige nieuws sneeuwt onder. Heb je meerdere nieuwtjes te vertellen? Reserveer ze dan voor een volgende persactie.

2.

Hou het bondig en duidelijk

Een persbericht schrijven, da’s geen vrijgeleide om een lijvige roman neer te pennen. Breng jouw boodschap bondig doch duidelijk over:

  • Beperk de lengte van jouw perstekst tot maximum 1,5 pagina
  • Staan er op jouw perslijst (nvdr. ontdek hier hoe je zo’n perslijst maakt) journalisten die verschillende talen spreken? Kies dan niet voor de gemakkelijkheidsoplossing (lees: één Engelse versie voor iedereen). Schrijf een journalist altijd aan in zijn moedertaal.

3.

Geef je bericht een menselijke touch

Nieuws draait om menselijke verhalen. Wil je jouw persbericht een menselijke touch geven? Doorspek je tekst dan met quotes van de CEO, een expert of een andere getuige.

4.

De structuur: een persbericht schrijven volgens de vormvereisten

Los van de inhoud, zijn er enkele vormvereisten waaraan je perstekst moet beantwoorden. Een persbericht schrijven doe je altijd aan de hand van volgende bouwstenen:

  • Begin jouw persbericht met een prikkelende titel (eventueel geflankeerd door een ondertitel).
  • Start jouw inleiding met de plaatsnaam en de datum. Zeker in regionale nieuwsvoering is zo’n plaatsnaam een reden om nieuws op te pikken.
  • Geef in het vervolg van de inleiding een antwoord op de basisvragen: wat, waar, wanneer, waarom, hoe? Dit is jouw kans om een journalist in een vijftal zinnen te overtuigen van de nieuwswaarde van jouw bericht.
  • Verwerk jouw nieuws in verschillende alinea’s met teasende tussentitels.
  • Eindig met de boiler plate van jouw bedrijf, dat is een standaardbeschrijving met alle kerneigenschappen.
  • Vermeld ten slotte de relevante contactgegevens van een bereikbare woordvoerder, die de juiste antwoorden in zijn mouw heeft zitten bij eventuele persvragen.

5.

Persbericht schrijven zonder fauten

Een persbericht schrijven, dat doe je niet met de nonchalance waarmee al eens communiceert op Whatsapp of Slack. Journalisten zijn taalpuristen. Bezondig je dus nooit aan taalfouten. En lees je tekst drie keer na voor je ‘m wereldkundig maakt. Schrijf bij voorkeur ook vlot en ietwat kleurrijk. En vermijd jargon of bombastische commercie.

N.B. Benieuwd hoe je journalisten nog op de kast kan jagen? Dit zijn de vaakst gemaakte fouten bij het organiseren van een persconferentie

6.

Good old Word

Oh ja, voor we het vergeten… Vergeet de flashy opgemaakte pdf’s van deze wereld. Verstuur jouw persbericht bij voorkeur als een Word-document, in een duidelijk lettertype en een eenvoudige opmaak. Zo krijgt een journalist de kans om jouw basisinformatie te kopiëren, en deze naar eigen inzicht te boetseren.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars