Over tuinfeestjes, mojito en komkommernieuws

3 tips om de media te halen in de zomermaanden

Yes, het is zomer: de zwoelste, rustigste en mooiste periode van het jaar. Juli en augustus, dat betekent dit jaar het betere tuinfeestje organiseren, je kippenchipolata op de barbecue marineren met een muntfrisse mojito of vrienden bezoeken die je de laatste maanden enkel via Zoom, Teams of Google Hangouts gesproken hebt. Voor ons, PR-mensen, is de zomer om nog een andere reden de meest fascinerende periode van het jaar. De periode van het komkommernieuws breekt aan: die tijd van het jaar waarop journalisten met een vergrootglas speuren naar nieuws die naam waardig.

Op een doordeweekse dag in het jaar puilen mailboxen van tv-zenders, radiostations en krantenredacties uit met interessante feiten. Nieuwsmanagers en redacteurs screenen onverbiddelijk elk bericht, en pikken de lekkerste kersen uit de taart.

In juli en augustus ben je als journalist opgetogen als er überhaupt een kers op de taart ligt. Minder concurrentie dus. En dat biedt kansen, wanneer je er binnen jouw bedrijf of organisatie nog nieuws op de plank ligt. Dit zijn drie tips om eruit te springen tussen het komkommernieuws.

1.

Durf te communiceren (maar breng geen komkommernieuws)

Ironisch genoeg zijn juni en september enorm drukke maanden voor een PR-bureau:

  • In juni willen zaakvoerders, marketing managers of voorzitters nog snel-snel een persbericht uitsturen, om met een gerust gemoed in de auto richting Frankrijk of Spanje te stappen.
  • En na de zomer – in september – trappelen we van ongeduld om te communiceren naar de pers.

Ons advies? Hou dat persbericht van juni even achter de hand, en stuur het in juli uit. Of vervroeg je persconferentie van september naar augustus. Vlak voor en na de zomer staan er niet alleen files op de Autoroute du Soleil, het is ook drummen om de aandacht van een journalist te vangen.

 

“Maar in juli en augustus volgt toch niemand het nieuws?” Het is zonder twijfel het vaakst gehoorde argument om onze zomerse suggestie te counteren. Vroeger, toen je nog een brief stuurde naar de redactie met de vraag de krant na te zenden naar je Spaanse vakantieadres, was dat ongetwijfeld het geval. Maar tegenwoordig? Eerlijk, in juli en augustus volg ik het nieuws net aandachtiger. Even ontsnappen uit de rat race van vergaderingen en door de krant met komkommernieuws bladeren in de tuin, dat is toch heerlijk?

 

De cijfers bevestigen dat buikgevoel. Uit cijfers van Sanoma Nederland blijkt dat we niet minder nieuws consumeren in de zomer. We consumeren wel anders. Ja, we luisteren minderen minder naar de radio en kijken minder tv. Maar komkommernieuws of niet, toch blijven we de actualiteit op de voet volgen: aan het strand of aan de rand van ons versgemaaide gazon doen we dat wel eerder via onze smartphone of tablet. Of plukken we een magazine uit de stapel leesvoer in onze strandtas. Bovendien geeft 73% van de respondenten aan tot rust te komen tijdens de vakantie en daardoor media met meer aandacht te consumeren.

2.

Breng zomers komkommernieuws

Nieuws moet bij voorkeur nieuw zijn, dat is nogal evident. Schotel dus geen opgewarmde kost voor, maar serveer actualiteit. Niemand is geïnteresseerd in komkommernieuws van een half jaar geleden:  

  • Zo speelde Brico Sint-Truiden handig in op het nakende einde van de soldenperiode. De doe-het-zelfzaak kondigde het einde van de korting aan, lanceerde in één adem een nieuwe beleefbox en wist zo de aandacht van heel wat kranten en audiovisuele pers te trekken.
  • TDL Group maakte zijn naam als ‘Logistics Employer Of The Year’ waar, door een revolutionair loonakkoord voor te stellen in hartje zomer. Het resultaat? Nationale media-aandacht, en vooral een stroom sollicitaties voor de knelpuntvacature van chauffeur.
  • Volvo Limburg pakte uit met een experimentele roadtrip, waarbij 3 teams voor het eerst tot in het internationale hoofdkwartier Göteborg probeerden te geraken Hun brandstof? Likes op social media.

N.B. Overweeg je ook een persmoment op te zetten? Met deze tips vermijd je alvast dat je journalisten nodeloos op de kast jaagt

3.

Schrijf de juiste journalisten aan

De gemiddelde journalist is geen vroege vogel, dat is waar. Maar hij/zij kruipt wel vaak ’s avonds en in het weekend achter de laptop. En dus hebben journalisten recht op vakantie, net zoals wij. Wanneer je een persuitnodiging of persbericht verstuurt, lees dan ook de out-of-office berichten. Het heeft weinig zin te wachten op het antwoord van een journalist die op dat moment een pizza aansnijdt in Italië… Filter dus de stroom van afwezigheidsberichten, forward je boodschap naar de tijdelijke vervang(st)er en geef je perslijst een update.

De periode van het komkommernieuws staat voor de deur. Schiet er tijdens jouw staycation een interessant idee door jouw gedachten? Bij Idearté staat de airco aan, dus bel of mail gerust naar het tropische Aalst-Dorp.

Meer weten over perscommunicatie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars