Online-marketingstrategie om leads te vinden

Liever visser dan jager

‘s Nachts een mug uit je slaapkamer verjagen, doe je niet met een bazooka. Nochtans is de kans op succes reëel. Maar het kost een aardige hoop duiten om de muur opnieuw op te metsen. Net zoals een niet-specifieke online-marketingstrategie meer kost dan ze opbrengt. Laat je daarom leiden door een individuele verwachtingen van jouw lead en presenteer een gepersonaliseerde campagne.

Sla je lead aan de haak

Vervang je bazooka door een vliegenmepper, een spray of een anti-mug-stekker. Zo is het ook met marketing: leer je lead kennen en bereik hem met relevante informatie.
  1. Bepaal je visvijver: verdeel je totale doelgroep in specifieke subdoelgroepen.
  2. Kies je aas: Bepaal voor elke subdoelgroep de belangrijkste voordelen en boodschappen.
  3. Werp je aas in de vijver: Verpak je informatie in een whitepaper die ze kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens. Stel je leadadvertentie in.

Ken het lievelingsgerecht van je lead en doe hem toehappen

Leads omzetten in klanten

Leads verzamelen is het halve werk. Hou ze warm en volg ze meteen op om je prospects echt over de streep te trekken.

Om te bepalen hoe je een lead benadert, is het belangrijk de temperatuur aan te voelen. Hoe ‘warm’ is een lead? “Iemand die bij InfraLigne een figuuranalyse aanvraagt, bel je meteen op om een datum te prikken. Wie een checklist vol leuke gezinsuitstappen downloadt van het huishoudhulpbureau, heeft eerst nog nood aan extra informatie. Maak hem of haar bijvoorbeeld duidelijk dat jouw huishoudhulp extra qualitytime met de kinderen mogelijk maakt. Dat kan op drie manieren:

  • via remarketing
  • via een (automatische) mailflow (nvdr. opeenvolgende e-mails met telkens iets concretere informatie)
  • persoonlijk contact (telefoon / mail)

Overtuig je lead, op de meest gepaste manier, om klant te worden

Big data wijzigt online marketingstrategie

Vandaag is vissen nog een vrij arbeidsintensieve sport: testen, aanpassen, testen, aanpassen. Maar voeg alle testgegevens samen in één brein en ‘leads genereren’ is plots pure wetenschap: “Algoritmes voorspellen exact wie wanneer maximaal vatbaar is voor een aankoop in jouw bedrijf. De ene reageert op het woordje ‘appreciatie’, de andere op ‘ROI’. Dankzij die input maak je voor iedereen een persoonlijke advertentie. Tegelijk weet je vooraf precies hoe snel je prospect converteert en zelfs of hij vervolgaankopen zal doen.

Wil jij ook leads verzamelen met sociale media?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars