Online-marketingstrategie om leads te vinden
Liever visser dan jager
‘s Nachts een mug uit je slaapkamer verjagen, doe je niet met een bazooka. Nochtans is de kans op succes reëel. Maar het kost een aardige hoop duiten om de muur opnieuw op te metsen. Net zoals een niet-specifieke online-marketingstrategie meer kost dan ze opbrengt. Laat je daarom leiden door een individuele verwachtingen van jouw lead en presenteer een gepersonaliseerde campagne.
Sla je lead aan de haak
- Bepaal je visvijver: verdeel je totale doelgroep in specifieke subdoelgroepen.
- Kies je aas: Bepaal voor elke subdoelgroep de belangrijkste voordelen en boodschappen.
- Werp je aas in de vijver: Verpak je informatie in een whitepaper die ze kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens. Stel je leadadvertentie in.
Ken het lievelingsgerecht van je lead en doe hem toehappen
Leads omzetten in klanten
Leads verzamelen is het halve werk. Hou ze warm en volg ze meteen op om je prospects echt over de streep te trekken.
Om te bepalen hoe je een lead benadert, is het belangrijk de temperatuur aan te voelen. Hoe ‘warm’ is een lead? “Iemand die bij InfraLigne een figuuranalyse aanvraagt, bel je meteen op om een datum te prikken. Wie een checklist vol leuke gezinsuitstappen downloadt van het huishoudhulpbureau, heeft eerst nog nood aan extra informatie. Maak hem of haar bijvoorbeeld duidelijk dat jouw huishoudhulp extra qualitytime met de kinderen mogelijk maakt. Dat kan op drie manieren:
- via remarketing
- via een (automatische) mailflow (nvdr. opeenvolgende e-mails met telkens iets concretere informatie)
- persoonlijk contact (telefoon / mail)
Overtuig je lead, op de meest gepaste manier, om klant te worden
Big data wijzigt online marketingstrategie
Vandaag is vissen nog een vrij arbeidsintensieve sport: testen, aanpassen, testen, aanpassen. Maar voeg alle testgegevens samen in één brein en ‘leads genereren’ is plots pure wetenschap: “Algoritmes voorspellen exact wie wanneer maximaal vatbaar is voor een aankoop in jouw bedrijf. De ene reageert op het woordje ‘appreciatie’, de andere op ‘ROI’. Dankzij die input maak je voor iedereen een persoonlijke advertentie. Tegelijk weet je vooraf precies hoe snel je prospect converteert en zelfs of hij vervolgaankopen zal doen.