5 karakteristieken van de decision makers van vandaag

Google rules the world. Toen communicatieadviseur Tine de deadline voor haar nieuwe blog zag naderen, typte ze prompt ‘beste marketingboek 2020’ in ’s werelds bekendste zoekrobot. Het resultaat? Next Generation Parents (NGP’s), een bestseller over de nieuwe beslissers van het heden. Vergeet de traditionele millenials. NGP’s zijn early adopters tussen de 25 en 40 jaar, die deel uitmaken van de middenklasse. Geen idee hoe je deze marketingdoelgroep moet targeten? Tine vat de 5 belangrijkste karakteristieken van ‘Next Generation Parents’ voor jou samen.

1.

Marketingdoelgroep met een meerlagige identiteit

NGP’s zien zichzelf niet als een simpel individu, maar als een complexe samensmelting van verschillende identiteiten. Valt het je ook op dat mensen op social media uitpakken met meerdere personaliteiten? Wie als merk inspeelt op de veelzijdigheid van deze marketingdoelgroep, geeft mensen het gevoel dat ze meer zijn dan een nummer in de klantendatabase.

Bugaboo
is een goed voorbeeld. Deze producent van kinderwagens stelde vast dat ook trotse vaders regelmatig het stuur van ‘de koets’ in handen nemen. Daarom voelt hun design stoerder aan dan de doorsnee concurrent.

2.

De eeuwige jeugd als uitlaatklep

Wanneer ben je volwassen? Sommige achttienjarigen antwoorden affirmatief. En het gedrag van bepaalde veertigjarigen duidt soms op het tegendeel :-). Volgens sociologen kenmerken vijf mijlpalen de volwassenheid:
  • een opleiding afmaken
  • het ouderlijke huis verlaten
  • financiële onafhankelijkheid
  • het huwelijk
  • een kind krijgen
Die ijkpunten lijken verouderd voor deze marketingdoelgroep. De leefwerelden van kinderen en ouders overlappen regelmatig. ‘Kidulting’, zoals vriend des huizes en trendwatcher Herman Konings het noemt: “Tussen je 30ste en 45ste ga je door de meest frustrerende periode van je leven: je hebt een gebrek aan tijd, geld en ruimte. Aan die stress wil je ontkomen. Daarom zetten NGP’s af en toe het verstand op nul en vertonen ze kinderlijk gedrag.”

3.

Digitaal schuldgevoel

NGP’s vormen de laatste generatie die niet is opgegroeid met multimedia. Tegelijk is deze marketingdoelgroep de eerste generatie die een ‘handleiding’ nodig heeft om het schermgebruik van hun kinderen te evalueren. 1 op 4 ouders geeft aan schermen handig te vinden om hun kinderen zoet te houden. Hoewel dit synoniem staat voor een (schaars) moment van rust, voelen ouders zich er tegelijk heel schuldig over.
 
McDonalds vertaalt dit inzicht in een creatieve marketingactie. Bij elk Happy Meal krijg je een ‘digital detox-smarthponehoesje’: dit hoesje maakt je scherm even onzichtbaar, zodat je met volle teugen geniet van family time.

4.

Hoe deze marketingdoelgroep nostalgisch wegdroomt

NGP’s zien het verleden als een simpelere en makkelijkere tijd. Nostalgie leidt dus tot hevige emoties. Campagnes die herinneringen uit het verleden doen opborrelen zijn vaak een schot in de roos. Koppel jouw merk aan zo’n nostalgische ervaring en de impact stijgt instant.

5.

Tradities gaan ten onder

Gezinnen laten tradities en rituelen almaar meer links liggen. Nieuwe gewoontes komen in de plaats. Families kiezen voor 2 meters of 2 peters. En feestdagen staan onder druk: Halloween lijkt de opvolger van carnaval, lentefeesten verdringen de traditionele communies … 

 

De andere samenstelling van gezinnen heeft een aandeel in deze verschuiving. Zo viert deze marketingdoelgroep vader- en moederdag minder, door de toename van het aantal plusouders. Al deze nieuwe gewoontes vertalen zich in een wijziging van het koopgedrag. De ultieme exponent van deze trend? De schier onstuitbare opmars van Black Friday.

Wil jij je buigen over jouw communicatiestrategie?

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars