5 karakteristieken van de decision makers van vandaag
Google rules the world. Toen communicatieadviseur Tine de deadline voor haar nieuwe blog zag naderen, typte ze prompt ‘beste marketingboek 2020’ in ’s werelds bekendste zoekrobot. Het resultaat? Next Generation Parents (NGP’s), een bestseller over de nieuwe beslissers van het heden. Vergeet de traditionele millenials. NGP’s zijn early adopters tussen de 25 en 40 jaar, die deel uitmaken van de middenklasse. Geen idee hoe je deze marketingdoelgroep moet targeten? Tine vat de 5 belangrijkste karakteristieken van ‘Next Generation Parents’ voor jou samen.
1.
Marketingdoelgroep met een meerlagige identiteit
Bugaboo is een goed voorbeeld. Deze producent van kinderwagens stelde vast dat ook trotse vaders regelmatig het stuur van ‘de koets’ in handen nemen. Daarom voelt hun design stoerder aan dan de doorsnee concurrent.
2.
De eeuwige jeugd als uitlaatklep
- een opleiding afmaken
- het ouderlijke huis verlaten
- financiële onafhankelijkheid
- het huwelijk
- een kind krijgen
3.
Digitaal schuldgevoel
4.
Hoe deze marketingdoelgroep nostalgisch wegdroomt
5.
Tradities gaan ten onder
Gezinnen laten tradities en rituelen almaar meer links liggen. Nieuwe gewoontes komen in de plaats. Families kiezen voor 2 meters of 2 peters. En feestdagen staan onder druk: Halloween lijkt de opvolger van carnaval, lentefeesten verdringen de traditionele communies …
De andere samenstelling van gezinnen heeft een aandeel in deze verschuiving. Zo viert deze marketingdoelgroep vader- en moederdag minder, door de toename van het aantal plusouders. Al deze nieuwe gewoontes vertalen zich in een wijziging van het koopgedrag. De ultieme exponent van deze trend? De schier onstuitbare opmars van Black Friday.