Hoe vind je luisteraars voor je podcast?

Dat we overtuigd zijn van het potentieel van een podcast kon je al lezen in de blog van Liesbeth Beullens. Zit je intussen klaar met je fonkelnieuwe apparatuur en een voorbereiding om ‘u’ tegen te zeggen? Super! Maar hoe vind je de juiste luisteraars voor je podcast? Want als je daarin slaagt, geeft dat een extra boost. Wel … om dat geheim te ontsluieren dook Stijn Verdickt in het boek ‘Podcasting Marketing Strategy’. Vind houvast in het zevenstappenplan dat hij boven water haalde.

1.

Definieer je doelstelling en vind luisteraars voor je podcast

Wat is de eerste uitdaging voor een waterdichte podcast-strategie? Wel, daarop weet Simon Sinek het antwoord: Ga op zoek naar de ‘why’.” Want alleen als je zelf exact weet waarom je de verhalen opneemt, kom je tot authentieke communicatie. Tegelijk voorkom je zo om als imitator bestempeld te worden. Want als iedereen jouw doelstelling herkent, ben je een ‘originele’ stem in podcast-land. Dat is cruciaal om je podcast bekendheid te geven bij de luisteraars voor je podcast en (in)direct rendabel te maken.

2.

Weet waarom je publiek luistert

Waarom maak je tijd vrij om iemands verhaal te beluisteren? Waarschijnlijk omdat je inspiratie zoekt om je persoonlijke (business)uitdaging succesvol aan te pakken. Als je dat weet, kan je een betrokken publiek opbouwen. Want als jouw inhoud creatievelingen vooruithelpt, gaan luisteraars je inhoud delen in hun netwerk en er onderling over praten. Die mond-tot-mond aanbevelingen zijn van goudwaarde. Want een getuigenis van een luisteraar is geloofwaardiger dan een commerciële advertentie die je zelf plaatst.

Ga op zoek naar de ‘why’.” Want alleen als je zelf exact weet waarom je de verhalen opneemt, kom je tot authentieke communicatie.

Stijn Verdickt

3.

Maak jezelf vindbaar bij de luisteraars voor je podcast

Je geoptimaliseerde website is een volgende stap om geld te verdienen met je podcast. Logisch, want alleen als luisteraars je content vinden, kunnen ze enthousiast worden. Vertrek daarom vanuit relevante trefwoorden en verzorg de SEO van de pagina waarop je de audio-opname plaatst. Respecteer daarbij het verwachtingsproces van je doelgroep. Door je statistieken te analyseren, kan je hun vraag en jouw aanbod op elkaar afstemmen. En als je eens het succesrecept gevonden hebt, blijf het dan verzorgd serveren.

4.

Verzorg je branding

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Steek je podcast daarom in een stijlvolle outfit: zorg voor een titel die tot de verbeelding spreekt en artwork waarmee je de juiste verwachting schept. Kies een intrigerende audio-introductie die meteen herkenbaar is bij de luisteraars voor je podcast. Vergelijk die branding met het gevoel dat je overvalt als je de cover van een boek ziet. Oh ja, die intro hou je best to-the-point, want je mikt uiteraard ook op terugkerende luisteraars die al een concreet verwachtingspatroon hebben, toch? Zij die je concept al kennen, laat je best niet te lang op hun honger zitten.

5.

Blijf verrassen om geld te verdienen met je podcast

Hoe flashy alles ook mag overkomen, uiteindelijk draait het om goede interviews. Ga daarom op zoek naar gesprekspartners met naam en faam. Ben je een ervaren interviewer? Dan kan je meteen verrassen met grote namen. Maar als je net begint, is het slimmer om het rustig aan te doen. Train jezelf met een paar ‘oefensessies’ en blijf intussen aandachtig luisteren naar je podcastvoorbeelden. Steel met je oren als het gaat over gesprekstechnieken. Zo timmer je aan de weg om geld te verdienen met je podcast. Want alleen een goed voorbereid en vlot uitgevoerd gesprek gooit hoge ogen.

6.

Analyseer de luisteraars voor je podcast

Als je de cijfers en statistieken juist interpreteert, wijzen ze je de weg naar extra rendement. Volg daarom de evolutie van je publiek door jezelf een aantal specifieke vragen te stellen:
  • Hoe groot is mijn publiek?
  • Groeit of krimpt het?
  • Vanuit welke landen luisteren mensen naar mijn podcast?
  • Wanneer en met welke apparaten luisteren ze?
  • Doen specifieke onderwerpen of gasten het verkeer pieken?
Als je weet dat veel luisteraars maximum 30 minuten luisteren, hou dat dan aan als ideale lengte. Loopt het aantal luisteraars terug? Investeer dan in meer of andere aankondigingen via bijvoorbeeld je social media-kanalen. Bereik je veel luisteraars uit een andere provincie? Ga daar dan eens op zoek naar een interessante gesprekspartner.

7.

Gebruik marketing om geld te verdienen met je podcast

Niet alle podcasts zijn gemaakt om grote goudbergen te genereren. Maar je hebt altijd overheadkosten door de benodigde audio-apparatuur, de hosting en de website voor je afleveringen. Daarom is het meegenomen om een minimum aan geld te verdienen met je podcast — direct of indirect. Anders is het een dure hobby. Je kan nieuwe klanten aantrekken, door jouw expertise te tonen … euh … te laten aanhoren via een podcast. Maar overweeg of je bijvoorbeeld betaalde advertenties voor, na of midden in je podcast kan verwerken. Merchandising met de naam van je podcast kan ook geld opbrengen. Je kan ook met een podcastabonnement of via vrije giften werken, naargelang de aard van jouw doelgroep — de specifieke luisteraars voor je podcast.

Eerste hulp bij je podcast-uitdaging

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars