"Duidelijke afspraken leiden tot herkenbare communicatie"
Jouw bedrijf heeft een duidelijke identiteit. Als ondernemer of medewerker voel je dat aan. Maar hoe vertaal je dat buikgevoel naar herkenbare communicatie? Wel, door jouw huisstijl (logo, fotografiestijl, kleurgebruik, …) ondubbelzinnig vast te leggen in een huisstijlhandboek. Zo hebben medewerkers en leveranciers een duidelijk grafisch kader, en communiceren zij allemaal op dezelfde manier. Klaar voor een vleugje huisstijl? In dit artikel zoomen we in op de 6 bouwstenen van een consequent huisstijlhandboek.
Schrijf je jouw bedrijfsnaam met of zonder hoofdletter? Welke lettergrootte gebruik je in mails? En welke kleuren gebruik je in publicaties? In jouw huisstijlhandboek vind je alle afspraken in één document.
1.
Typografie in je huisstijlhandboek
Kies één lettertype voor al je documenten. Dat brengt rust en eenheid in je vormgeving. Beschrijf het gebruik en de specificaties zo precies mogelijk voor je hoofdtitel, tussentitels en broodtekst. Maak heldere afspraken over:
- lettertype
- lettergrootte
- kleurgebruik
- regelafstand
Geef voorbeelden van jouw gewenste weergave én voorbeelden van hoe het zeker niet moet.
"Bepaal de verschillende puntgroottes via de gulden snede. Staat je hoofdtitel in 32 pt? Deel 32 door 1.618 en rond af: 20 pt is de ideale grootte voor je tussentitel."
2.
Kleurgebruik in je huisstijlhandboek
De logokleur(en) symboliseren waarvoor je bedrijf staat. Blauw staat bijvoorbeeld voor vertrouwen, rood voor passie. Hanteer exacte kleurcodes in plaats van ‘rood’ of ‘blauw’. Zo kiest iedereen de juiste tinten. Vermeld de codes uit de verschillende kleursystemen in je huisstijlhandboek:
- RGB = combinatie van die waarden voor rood, groen en blauw, de primaire kleuren. Gebruik de RGB-waarde in digitale omgevingen.
- HEX = combinatie van zes cijfers of letters, voorafgegaan door een hashtag. De HEX-waarde is een alternatief voor de RGB-waarde in digitale omgevingen.
- CMYK = combinatie van vier percentages voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Ideaal om kleuren juist weer te geven in je drukwerk.
3.
Afbeeldingen in je huisstijlhandboek
- Kleur of zwart-wit?
- Artistieke ‘blur’ of alles haarscherp?
- Logo’s en teksten op afbeeldingen? Welk lettertype gebruik je daarvoor?
4.
Illustraties, iconen, grafieken
Omschrijf in je huisstijlhandboek heldere richtlijnen voor het gebruik van illustraties, iconen en grafieken. Dankzij die afspraken krijgen bedrijfspresentaties een herkenbare stijl. Van cijfers tot teksten: elke slide moet hetzelfde gevoel uitademen.
“Geef ook de details voor iconen en grafieken. Zo verwerk je alle visuele voorstellingen tot een herkenbaar en samenhangend geheel.”
5.
Online communicatie in je huisstijlhandboek
Trek jouw huisstijl door in profielfoto’s, banners en berichten op je bedrijfswebsite en sociale media. Ontwerp een banner volgens de afspraken in je huisstijlhandboek en deel hem met je online verantwoordelijke. Stijl gevonden? Bewaak dat het totaalbeeld minutieus.
“Is je bedrijf een Alex Callier dat in de fifties zijn lol beleeft? Of eerder een modieuze Axelle Red, met de flair van een pittige Parisienne? Misschien wel een Sergio Herman (met een stoere tattoo-buitenkant rond een smaakvolle inhoud). Geef je bedrijf een identiteit waarmee je je onderscheidt, offline en online.”
6.
Jouw huisstijl op drukwerk, gadgets & goodies
Voeg ook je visitekaartjes, briefpapier, enveloppes en pennen toe aan jouw huisstijlhandboek – inclusief sprekende voorbeelden. Beschrijf duidelijk de gewenste look van elk item. Denk je aan spraakmakende cadeautjes als relatiegeschenk? Ontwerp dan totebags, T-shirts en goodies. Daarmee blijf je top of mind bij jouw klanten.
“Presenteer het visuele design van je goodies en gadgets via mock-ups. Dat zijn testversie van jouw uiteindelijke creatie die je het eindresultaat levensecht laten testen en beleven.”