4 redenen waarom Idearté de HR-Award van Voka mocht ontvangen

Enkele weken geleden rolde er een verrassend mailtje binnen: Idearté werd – samen met het Hasselts familiebedrijf Democo Group, verzekeraar Ethias en Stad Genk – genomineerd voor de HR-Award van Voka. Tot onze grote blijdschap (en eerlijk gezegd ook wel lichte verwondering) mochten we uiteindelijk zelfs de award mee naar Aalst-dorp nemen. Sindsdien begint ongeveer elke vergadering met de vraag ‘wat is het geheim van jullie HR-beleid?’. Daarom geven we langs deze weg graag het antwoord.  

“Ook zonder groot budget of enorme HR-dienst kan je je tot een aantrekkelijke werkgever ontpoppen”

Aline Ghys

Geen werkgever maar een club

Idearté is ‘de creatiefste communicatieclub’. Voor klanten, maar ook voor medewerkers:

  • Onze medewerkers zijn niet aan de slag bij Idearté omdat het moet, maar omdat ze lid willen zijn van onze club. En de belangrijkste regel van een club is dat mensen kiezen wanneer ze er tijd willen doorbrengen en dat ze datgene doen waar ze blij van worden. Dat vereist flexibiliteit, die enkel mogelijk is zolang ze van twee richtingen komt.
  • In onze club heerst bovendien een vlakke organisatiestructuur. De zaakvoerders zitten gewoon mee op de werkvloer, tussen de verschillende teams. Hierdoor is iedereen enorm aanspreekbaar en heerst er geen drempel om je verhaal te delen. Directe collega’s worden consequent betrokken in het aanwervingsproces. Wordt er een nieuwe communicatieadviseur aangeworven? Dan zijn het de huidige communicatieadviseurs die meebeslissen.

Creativiteit in HR: van workations tot Familiearté en bijzondere sollicitaties

Heel wat KMO’s associëren HR met payrolling, ingewikkelde wetgeving en complexe loonregelingen. Maar gelukkig heeft HR ook een creatieve kant. Bij Idearté injecteren we op een doordachte manier creativiteit in ons HR-beleid:

  • In de keuze van een werkgever spelen meerdere factoren een rol. Naast de klassieke factoren (loon, afstand woon-werk, jobinvulling, …) is de opinie van familieleden een onderbelicht gegeven. Als iemands partner, ouder en/of beste vriend(in) achter een bedrijf staat, zal de band tussen de medewerker en het bedrijf ook sterker zijn. Daarom organiseerden we een tijdje geleden Familiearte: elke medewerker mocht een tweetal familieleden of vrienden uitnodigen om Idearté te leren kennen. Op die manier konden zij zich een beter beeld vormen van wat man-, vrouw-, zoon- of dochterlief zoal de hele dag doet ;).
  • In de laatste fase van het sollicitatieproces voeren kandidaten een praktische test uit. Op zich niet zo wereldschokkend, ware het niet dat één van de toekomstige klanten van de kandidaten mee in de jury zetelt. We vinden het belangrijk dat er een persoonlijke klik is tussen onze medewerkers en de klanten waar ze vaak mee samenwerken. Vandaar dat we al tijdens de sollicitatie willen voelen of er chemie is tussen beide partijen.
  • Verwacht je bij onze teambuildings niet aan een klassieke paintballsessie. Tijdens de lockdowns organiseerden we die bijvoorbeeld gewoon digitaal. Zo was er onder andere de Bob Ross-schildersessie. Elke medewerker kon zich – samen met familieleden – inschrijven voor de activiteit. Vervolgens bracht onze koerier een schilder- en apero-pakket aan huis. Om 18u logden we allemaal in op Zoom en startten we onze online schildersessie. Iedereen zat dus thuis achter het schilderdoek, maar was toch verbonden en kon zich creatief uitdrukken.
  • In mei 2019 vlogen we met het team voor enkele dagen naar het Spaanse Estepona. Onze oprichtster Patricia Robinne heeft daar een appartement, waar ze wel vaker werkt tijdens schoolvakanties. Zo ontstond het idee om eens met de collega’s naar daar te trekken. Overdag brainstormden we over onze dienstverlening en de toekomst van Idearté. Om vijf uur was het tijd voor cocktails. En nadien zetten de nachtraven onder ons nog een stapje in de wereld. We kijken nu al uit naar de tweede editie: Boedapest 2022 :).

Intergenerationeel maatwerk

HR-uitdagingen verschillen intergenerationeel heel wat:

  • De jonge veulens die in de communicatiewereld actief zijn, leiden meestal een uitermate actief leven: zij drukken hun creativiteit ook in hun vrije tijd uit (bv. als graffitikunstenaar, hobbyfotograaf, …), gaan graag op reis, hebben een druk sociaal leven enz. Hen geven we bijvoorbeeld de ruimte om op basis van hun persoonlijke interesses initiatieven te nemen op de werkvloer. Ons Groeiboek speelt hier een belangrijke rol in. Naar aanleiding daarvan ontwikkelde collega Stijn bijvoorbeeld op eigen houtje onze podcast ‘Café Arté’.
  • Voor de meer ervaren medewerkers is de constante vervelling van de sector het grootste aandachtspunt. Op enkele jaren tijd heeft de evolutie van puur offline naar online communicatie zich voltrokken, en nieuwe trends zoals AI en VR kloppen al aan de deur. Voor de wat oudere mensen is het dus vooral zaak om zich constant aan te passen, hun kennis up-to-date te houden of desnoods te zoeken naar een andere jobinvulling.

Inspirator voor kmo’s

De vierde reden vat eigenlijk de drie voorgaande samen: bij Idearté tonen we aan dat je je ook zonder grote budgetten of enorme HR-diensten tot een aantrekkelijke werkgever ontpoppen. Net zoals in 95% van de andere bedrijven – ja, België is een echt KMO-land – is HR voor ons iets dat ‘erbij komt’, naast de dagelijkse vragen van klanten.
Als je het beste bureau wil zijn, moet je echter ook de beste mensen aantrekken. Want medewerkers maken een bedrijf, zeker in een sector als de onze. Daarom is HR altijd agendapunt nummer één tijdens managementmeetings. Als je hier een duidelijke visie aan koppelt, en dit kader vervolgens op een creatieve manier invult, kan je talent blijven aantrekken en verankeren.

Ook lid worden van onze club?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars