Een dag op stage bij Idearté

Gastblog Johan Danen (Groen)

Een mens moet elke dag wel knopen doorhakken. Sommige zijn banaal (“welke sokken doen we vandaag aan?”), andere wat gewichtiger (“welke school kies ik voor mijn kinderen?”) en nog andere van levensbelang – waar ik uit kiesheidsoverwegingen geen voorbeeld van zal geven.

In welke categorie de vraag “waar wil jij dit jaar VOKA-stage doen?” thuishoort, is voor mij nog steeds een raadsel. Feit is wel dat ik die vraag ondertussen beantwoord én uitgevoerd heb: bij Idearté.

Transpiratie, inspiratie en interactie

Aalst... in Sint-Truiden

Idéarte is een bloeiend communicatiebedrijf dat bij wijze van uitzondering niet in Hasselt of Hoeselt gehuisvest is. Maar in Aalst. Niet in Oost-Vlaanderen, maar Aalst-bij-Sint-Truiden. ‘Als we dan toch naar Sint-Truiden moeten, zullen we Sint-Truiden maar ten volle beleven’ dacht ik bij mezelf. En zo geschiedde. Om iets voor acht vatte ik post op het terras van een leuk café op de grote markt, waar ik de post en de kranten doornam. Waar ik contact had met een journalist, en waar ik de eerste mails van de dag beantwoordde. En dan ging het richting Aalst.

“Wat hebben we geleerd vandaag?” 3 communicatielessen

Eén van de risico’s van stage lopen bij een communicatiebureau, is dat je met meer vragen dan antwoorden achterblijft. En zo geschiedde.

  • Liesbeth zou mijn sociale media doorlichten, bijgevolg had ik de laatste dagen extra mijn best gedaan. Maar zou het genoeg zijn? Niet helemaal. Ik moet me dus beraden over wie ik zeker nog moet volgen op Twitter (zonder te overdrijven!), hoe ik het bereik van mijn tweets kan verhogen en hoe ik dat allemaal zal analyseren. Tips hiervoor kreeg ik in overvloed. Liesbeth suggereerde ook om een Facebook-pagina in plaats van een profiel te ontwikkelen en adviseerde me om meer gebruik te maken van video en vooral om… te luisteren. Was Instagram trouwens ook niets voor mij? En last but not least: durf ik voldoende te differentiëren?
  • Ik leerde ook dat inhoud én emotie garant staan voor magie. En dat brainstormsessies een centraal startpunt zijn in tal van creatieve processen.
  • Zonder transpiratie – en dat lag heus niet enkel aan het weer, want het was 30 graden in de schaduw – lukt het niet. Dat was me al van de eerste minuut duidelijk.

En met diezelfde transpiratie, inspiratie en interactie stampten Patricia en Bert een bloeiend communicatiebedrijf uit de Haspengouwse kleigrond.

Bedankt!

De aandachtige lezer begrijpt dat er inderdaad meer vragen dan antwoorden opdoken. En dat die antwoorden op zichzelf garant staan voor weer nieuwe vragen.  Stof genoeg dus om een hele tijd over na te denken – dat is wat ik de komende uren en dagen dan ook ga doen. Bedankt daarvoor Patricia, Bert, Liesbeth en Stefanie.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars