Fel gekleurd, chaotisch en visueel prikkelend​

Grafische trends 2018

Weinig kunstvormen zijn zo volatiel als grafisch design. In het digitale tijdperk komen en gaan trends sneller, dan relaties standhouden in ‘Temptation Island’. Wat gisteren hip en modern was, kan vandaag verouderd en saai zijn.

Het is dus zaak om bij de les te blijven en de trends op de voet te volgen. 2018 is het jaar van de chaos. Minimalisme en flat design zijn out, uitdagende en visueel prikkelende ontwerpen zijn in.

Uitdagende en visueel prikkelende ontwerpen

Ultra Violet

Het Pantone Color Institute verkoos ultra violet tot dé kleur van 2018. Voor Pantone symboliseert Ultraviolet “originaliteit, vindingrijkheid en een visionair denken over de toekomst”. Maar de kleur, die geliefd was bij popiconen zoals Prince, David Bowie en Jimi Hendrix, staat ook voor artistieke zelfexpressie. De levendige kleur (die de plaats inneemt van de kleur Greenery) zal de volgende maanden ongetwijfeld veelvuldig opduiken in grafische ontwerpen.

Stevige spierballen en kleurrijke capes zijn bovendien geen vereiste voor deze getekende of computergeanimeerde figuren. Hun heldenstatus komt voort uit hun onvoorwaardelijke hulpvaardigheid, grenzeloze kennis van een merk en sterk overtuigingsvermogen.

Het 'glitch effect'

Het ‘beschadigde beeld’, dat in 2017 al in opmars was, breekt dit jaar helemaal door. Het ‘glitch effect’ is een reactie tegen massaproductie, templated artwork en thema’s. Het is een leuke trend bruikbaar in GIF’s en video, maar zeker ook in digitale afbeeldingen en advertenties.

The ruined effect

Ontwerpers houden niet van een te afgelikte en nette look. Op een artistieke manier dingen vernietigen is dan ook leuk. Goed nieuws dus: alle ontwerpen met spatten, krassen, scheuren, breuken of die op welke manier dan ook volledig zijn verpest, zijn hip in 2018.

Double exposure

2018 is het jaar van de comeback van de double exposure (dubbele belichting). Je bereikt dat effect door een beeld te verdubbelen of door twee overlappende afbeeldingen in monochrome kleuren te gebruiken. Deze techniek was een paar jaar geleden nog heel populair, maar verdween als sneeuw voor de zon door overmatig gebruik. Dit jaar keert deze krachtige tool terug, vaak in combinatie met een andere klassieker: duotone.

Kleuren, kleurovergangen en kleurverloop

Op het gebied van kleuren is 2018 – naast kleur van het jaar ultra violet – een jaar vol felle, krachtige en opvallende kleuren. Ontwerpers maken veelvuldig gebruik van gradients (kleurverloop). Een gradient creëren we door twee of meer verschillende kleuren in een vorm te gebruiken, waarbij de kleuren in elkaar overvloeien. Hiermee creëer je een nieuwe kleur die uniek, modern en verfrissend is. Je ziet gradients in logo’s, maar ook veel op het web.

Monotoon 3D design

Met een 3D-compositie in een felle monotone kleur ben je in 2018 helemaal in style. Wanneer je deze techniek gebruikt is je product altijd het belangrijkste aandachtspunt. Door slechts één of maximum twee kleuren te gebruiken, voeg je een enorme diepte toe aan je beeld. Hiermee vang je de aandacht van de kijker

Typography still rules

Cropped typography was al populair in 2017 en gaan we opnieuw veel zien in 2018. Delen van letters weglaten, zonder de leesbaarheid op te offeren, vereist creativiteit en professionaliteit. Het effect is 100% de moeite waard.

Ook wat betreft typografie is chaos troef. Uitlijnen is niet meer aan de orde. Kies voor een onconventionele volgorde van letters en woorden. En combineer letters en cijfers met andere grafische elementen. Zo lijkt het net of de letters echte objecten zijn, inclusief schaduwen, diepte en perspectief.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars