Emojis en gifs in je contentstrategie
Mee met de cool kids
Schattige emojis en grappige gifs: de tijd dat ze enkel door giechelende tienermeisjes werden gebruikt, ligt al lang achter ons. Tegenwoordig zie je ze steeds vaker opduiken in professionele online communicatie. Waarom? Emojis en gifs voegen non-verbale informatie en emotie toe aan een verbale boodschap.
Emojis brengen gevoelens beter, sneller en directer over dan tekst
Waarom we happy worden van een smiley
Wanneer ons brein een emoji ziet, reageert het op dezelfde manier als bij het zien van een menselijk gezicht. Daardoor versterkt het gebruik ervan je berichten op social media. Emojis brengen gevoelens, nuances en emoties beter, sneller en directer over dan tekst. En snelheid is net waar het om draait in online communicatie.
Gifs for president
Net als emojis hebben gifs specifieke kenmerken die een meerwaarde kunnen vormen in je contentstrategie. Ze hebben meer impact dan statische beelden, maar zijn toch goedkoper om te maken dan video’s. Bovendien zijn ze mobile-friendly en spreken ze ook mensen aan die niet openstaan voor traditionele advertenties. Ze zorgen voor meer engagement bij je publiek en motiveren om te delen.
Checklist
Voor je helemaal loos gaat, neem je best deze dingen in overweging.
- Passen de emojis en gifs die je wil gebruiken bij jouw bedrijf en het doel dat je wil bereiken?
- Voegen ze iets toe aan het bericht dat je wil brengen?
- Kunnen ze niet verkeerd geïnterpreteerd worden? Let bv. op voor emojis met een dubbele betekenis. Checken kan op emojipedia.
- Less is more, dus overdrijf niet met het aantal smileys in een bericht.