De elevator pitch

Bedrijf zkt. klant/investeerder
in 60 seconden

Of het nu tijdens een netwerkbijeenkomst, in een gesprek met klanten of voor een rij kritische investeerders is: als ondernemer moet je jouw bedrijf kort en krachtig kunnen voorstellen, in een zogenaamde ‘elevator pitch’. De basics van een overtuigende pitch krijg je hieronder mee ***.

 

De elevator pitch is de hoeksteen van jouw communicatiestrategie. Het principe is simpel: in maximaal 60 seconden – de duur van een ritje in een lift – jezelf of je bedrijf voorstellen. Het doel? Da’s ook eenduidig. Je gesprekspartner in deze tijdspanne overtuigen dat het de moeite is om met jou in zee te gaan.

3 soorten pitches

De essentie van een elevator pitch? Bedrijf zkt. klant / investeerder. Er bestaan drie soorten elevator pitches:

  • tijdens een network pitch heb je – met het obligate glas bubbels in de hand – een pasklaar antwoord nodig op de vraag ‘wie ben je en wat doe je?’
  • in een sales pitch overhaal je jouw gesprekspartner om een deal te sluiten
  • en tijdens een investor stage pitch haal je mogelijke investeerders over de streep

60 sec om te overtuigen dat je bedrijf de moeite is

4 essentiële eigenschappen van een elevator pitch voor een bedrijf

De bal is rond, een wedstrijd duurt 90 minuten en een pitch is een pitch. Of je nu een network, sales of investor stage pitch houdt, de benodigde eigenschappen zijn telkens dezelfde. Een goede elevator pitch is to the point, definieert duidelijk waar je idee, bedrijf of product over gaat, illustreert jouw meerwaarde en hanteert een eenvoudig taalgebruik. Net zoals het betere sprookje bestaat ie uit een begin, midden en einde.

De 7 basiselementen van een elevator pitch voor een bedrijf

De inhoud van je pitch bepaal je door zeven vragen zo concreet mogelijk te beantwoorden.

1. wie is je doelgroep?

Bestorm je de bedrijfswereld, ga dan na welke organisaties jouw ideale doelgroep vormen. ‘B2B’ is geen afdoend antwoord. Gaat het over start-ups, doorgewinterde Belgische kmo’s of eerder internationale kleppers? Is jouw product gesneden koek voor particulieren? Baken dan af wie bereid is voor je product te betalen (bijvoorbeeld: vrijgezellen tussen 25 en 35 jaar, moeders met kleine kinderen, …).

2. wie ervaart het probleem dat jij oplost?

Het is niet per se de beslissingsnemer binnen een bedrijf die het grootste gat in de lucht springt als jouw oplossing hem ter ore komt. Barst je bijvoorbeeld van de creatieve marketingideeën? Dan haal je best verhaal bij de marketing manager. Ook al hakt de CEO uiteindelijk de knoop door.

3. welk probleem kan jij oplossen?

Ook je beschrijving van het probleem hangt af van je doelgroep. Bied je een erg specifieke oplossing voor een nichesector? Of help je een bredere doelgroep verder? In het laatste geval kan je een algemener probleem aanhalen, zodat meerdere mensen zich erin herkennen: ‘Oh, met dat probleem heb ik ook geregeld te maken!’

4. wat is die oplossing precies?

Eén van de belangrijkste onderdelen in je elevator pitch: omschrijf op welke manier jouw product of dienst het probleem kan oplossen. Vergeet ook niet te vertellen waarom het uniek is.

5. van welke soort is je oplossing?

Verkoop je een product of een dienst? Breng je een abonnement aan de man of gaat het om een eenmalige aankoop? Ben je een prijsbreker of profileer je je exclusief? Baken je aanbod goed af.

6. wat zijn de voordelen van je oplossing?

Ben je bijvoorbeeld de goedkoopste en kan je gesprekspartner dankzij jou winst maken? Bied je comfort? Garandeer je kwaliteit en zekerheid? Of is je product of dienst door zijn exclusiviteit goed voor de status van je gesprekspartner?

7. waarin ben je beter dan de concurrentie?

Jezelf met je concurrenten vergelijken, daar is niks mis mee. Want het feit dat anderen aan hetzelfde probleem werken, bevestigt dat er nood is aan jouw oplossing. Noem je concurrenten echter nooit bij naam en spreek niet negatief over hen.

De elevator pitch van een bedrijf voor gevorderden

Een correcte omschrijving van wat en voor wie je iets doet, dat vormt een stevige basis. Maar tegenwoordig verwachten klanten en medewerkers meer. Als je kan duiden ‘hoe’ en ‘waarom’ jouw organisatie doet wat ze doet, scoor je pluspunten. Met andere woorden: denk bewust na over jouw bedrijfswaarden en benoem je maatschappelijke relevantie.

Voorbeelden van een elevator pitch van een bedrijf

*** met dank aan inspirator Bart Van Loon

 

Ook nood aan een sterke elevator pitch?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars