Eerst zien, dan geloven
Waarom video stilaan onmisbaar wordt voor jouw pr-campagne
YouTube-tieners zijn de nieuwe Hollywoodsterren, niemand kijkt nog op van rondvliegende drones en zelfs de grootste merken dromen van hun eigen Chewbacca Mom. Video heeft zich in ijltempo opgewerkt tot het populairste medium voor entertainment én informatie.
Technologiebedrijf Cisco voorspelt zelfs dat 69% van alle internetverkeer in 2017 uit video zal bestaan. Een feestje dat jij niet mag missen.
Video = populairste medium
Compact communiceren
Kies je ervoor om je boodschap in een filmpje te verpakken? Hou het dan kort en bondig. Vooral mensen die op een snelle en eenvoudige manier geïnformeerd willen worden, vinden de weg naar de play-knop. Wie op zoek is naar uitgebreide achtergrondinformatie en details, leest liever de teksten op je website.
Scoren op Google
Vermakelijke of leerrijke video’s houden niet alleen je doelpubliek tevreden. Ook Google smult ervan. Door je filmpjes online op een slimme manier in te zetten, verdien je een hogere plek in de zoekresultaten. Zo zijn er 3 goede redenen om je video op je eigen website te publiceren:
- Bezoekers blijven langer op je website
- Je video is gemakkelijk te ‘sharen’ (met een link die naar jouw website verwijst i.p.v. naar een online videoplatform zoals YouTube of Vimeo)
- Je kan een transcriptie toevoegen waaruit Google vanzelf nog extra SEO-informatie haalt
Beter geen video dan een slechte video
Niet alle video’s zijn een sleutel tot internetsucces. Een irrelevante boodschap boeit de kijker niet en laat in het slechtste geval een wrange smaak na. Tenzij je geboren bent met een zeldzaam talent voor viraal gaande scenario’s, zal je dus zorgvuldig moeten nadenken over de inhoud van je video’s.
Wat audiovisuele inspiratie:
- Idearté: spontane live-video’s op Facebook wekken nieuwsgierigheid
- InfraLigne: humor is delicaat, maar kan bijzonder goed werken
- ASAP HR-group: oprechte getuigenissen van ‘echte’ mensen spreken aan
- HLT en Stad Sint-Truiden: filmische kwaliteit springt in het oog en blijft lang hangen
- Bruisend Lommel: een sfeervolle setting brengt je publiek in de juiste mood