Public relations
Speeltuin voor gladde lobbyisten of authentieke storytelling?
Waarom is het belangrijk om jouw public relations te verzorgen? Wat is het effect? En welk nieuws is interessant voor een journalist? In deze blog staan we stil bij de voordelen en basisprincipes van public relations.
Een nieuw innovatief product, een explosieve groei of gewonnen award: als bedrijf krijg je regelmatig de kans om media-aandacht te vangen. Dankzij PR – voluit Public Relations – toon je jouw bedrijf aan de buitenwereld. De (traditionele en online) media vormen een vitrine, waarin je jouw bedrijfsnaam kenbaar kan maken.
Potentiële klanten, maar ook toekomstige medewerkers, interessante leveranciers, nieuwsgierige buurtbewoners of andere ‘stakeholders’ (denk maar aan de werkgeversorganisaties) pikken jouw boodschap op. Werpt dat z’n vruchten af? Daar zijn figuren als Elon Musk (Tesla), Wouter Torfs (Torfs), maar ook heel wat andere ondernemers rotsvast van overtuigd.
Een PR-actie is heel betaalbaar, terwijl het jouw bedrijf onbetaalbare aandacht oplevert
Public relations: een marathon, geen sprint
Als je begint met public relations moet je één zaak goed beseffen: een persbericht is geen advertentie. Sterke persacties leiden tot een grotere merkbekendheid. En da’s uiteraard positief. Maar verwacht je niet aan 20% meer omzet de dag nadat jouw bedrijf de krantenpagina’s heeft gesierd. Daar bestaan andere communicatiemiddelen (advertenties, Google Ads, flyers, conversietechnieken, …) voor. PR is een marathon, een inspanning op langere termijn. Geen commerciële sprint.
Twee voordelen van public relations
Het juist inzetten van public relations heeft twee onmiskenbare voordelen:
- Het opzetten van een professionele persactie vergt relatief weinig budget. Of je het nu zelf doet, dan wel samenwerkt met een PR-bureau als Idearté: een persactie is betaalbaar, en je krijgt er onbetaalbaar veel aandacht voor in ruil. Wie de tarieven van een krantenadvertentie naast zijn PR-budget legt, hoeft niet lang na te denken.
- Anderzijds krikt een geslaagde persactie de geloofwaardigheid van jouw bedrijf enorm op. In een advertentie schreeuw je zelf van de daken hoe geweldig jouw product of dienst wel niet is. Maar als een journalist die jouw persbericht oppikt en er een objectief verhaal over schrijft, dan komt dat veel overtuigender binnen bij de lezer.
Baken je kernboodschap af
Is alles rozengeur en maneschijn in de wereld van de public relations? Toch niet. Als je een persbericht lanceert (N.B. hier kom je te weten hoe je het ideale persbericht schrijft), zal een journalist jouw boodschap niet klakkeloos copy-pasten. Hij of zij geeft er een eigen twist aan. Zoekt naar een invalshoek op maat van zijn lezerspubliek. Besef dus dat je de boodschap nooit 100% kan controleren. Wil je interpretatiefouten tot een minimum herleiden? Baken dan een duidelijke kernboodschap af én bereid je voor op mogelijke vragen van journalisten.
N.B. Benieuwd naar de andere valkuilen in PR? Door deze vaakst gemaakte fouten te begaan, jaag je een journalist op de kast in twee minuten
Wat is nieuws?
Rond het fenomeen ‘public relations’ hangt soms nog een waas van mysterie. Sommige bedrijven gaan er verkeerdelijk vanuit dat je – mits een dure lunch in de betere sterrenzaak (met whisky en sigaar achteraf) – een journalist overtuigt om jouw bedrijf in de krant te zetten.
Tot spijt van wie het benijdt, niets is minder waar. Een PR-adviseur is geen lobbyist. Journalisten zijn van nature nieuwsjagers: je overtuigt hen niet met een uitgebreid diner, maar verlekkert hen met een exclusief nieuwtje dat impact heeft op een breed publiek.
Een persactie draagt bij tot jouw merkbekendheid op langere termijn, maar is geen commerciële actie op korte termijn
De power van een primeur
Journalisten leven van primeurs. Dat is een ijzeren wet, die de laatste jaren aan belang wint. Grosso modo zijn er twee manieren om jouw persbericht de wereld in te sturen:
- Ofwel leg je een brede perslijst aan en bezorg je jouw bericht in één ruk aan alle journalisten die interesse tonen in jouw verhaal. Het voordeel is dat jouw verhaal in veel media verschijnt. Het nadeel dat de omvang van de artikels allicht beperkter is. By the way: in deze blog leggen we uit hoe je zo’n perslijst samenstelt.
- Ofwel breng je een verhaal in primeur. Deze tweede vorm van public relations maakt snel opgang. De grootschalige mediagroepen in ons land zijn zich goed bewust van hun slagkracht. Daarom vragen – eisen – ze exclusieve verhalen op maat van hun lezerspubliek. In ruil krijg je aandacht in de verschillende media(kanalen) die tot hun respectievelijke groep behoren. Het voordeel hier is dus dat je meer ruimte (aandacht) krijgt, het nadeel dat andere media jouw verhaal niet oppikken wanneer het al bij een concurrent verschenen is.
Impact op een breed publiek
Als mediabedrijf wil je zoveel mogelijk lezers, kijkers of luisteraars boeien. Daarom geeft een journalist de voorkeur aan verhalen waar veel mensen bij betrokken zijn. Hou hier rekening mee binnen jouw public relations-strategie.
De wet van de grote getallen is belangrijk: in het vroegere Ford Genk was zelfs een bagatel voldoende om de voorpagina van Het Belang van Limburg te halen, omdat heel wat Limburgers (in)direct voor Ford werkten. Voor een klein (niche)bedrijf is het iets complexer om in de kijker te lopen… tenzij jouw activiteit impact heeft op het leven van veel mensen.