De kracht van een creatieve radiocampagne

Over evergreens die zich als radiospot vermommen

Wil je je brand lanceren of je merkbekendheid verder uitbouwen? Dan blijft radio een prachtig medium om die klus te klaren. Een radiocampagne bedenken die je doelpubliek ook effectief de oren doet spitsen én liefst nog even blijft hangen, daar ligt de uitdaging. In comes communicatieadviseur Stefanie Nisen, met – zoals we dat van haar gewend zijn – een straf verhaal.

Ze presenteert ons namelijk de indrukwekkende resultaten van de Belgica radiospot die ze maar liefst 11 jaar geleden op gang trapte, samen met de Belgische Fruitveiling. Zit het ‘m in het aanstekelijke deuntje en de distinctieve stem van zangeres Soetkin? Of hoe kan een appel anders jarenlang de show stelen in het reclameblok? De Vlaamse Audiovisuele Regie, die je kent als ‘VAR’, lanceerde een vragenlijst in Vlaanderen en becijferde een en ander voor ons.

"Ik krijg het nog altijd warm als onze radiospot van de Belgica-appel voorbijkomt, en ik ben daar duidelijk niet de enige in."

- Betty Slingers, Marketing Manager Belgische Fruitveiling

Bereik om ‘u’ tegen te zeggen

De meest opvallende conclusies?

  • Het onderzoek van de VAR concludeert dat zo’n 6% van de respondenten de Belgica-appel goed kent, en dat 36% van hen er al eens van gehoord heeft. In totaal 42% van de deelnemers die de Belgica kennen? Dat is niet min voor een radiocampagne die tweewekelijks te horen is tijdens de twee maanden dat de appel in de winkelrekken ligt.
  • Bovendien geeft 16% aan dat ze de appels ooit al kochten.
  • Nog het mooiste resultaat van allemaal? Maar liefst 38% van de deelnemers overweegt na het horen van de radiocampagne Belgica-appels te kopen.

Tijdloze radiocampagne

Een goed muzieknummer doorstaat de tand des tijds. Dat geldt net zo voor een radiospot. Leuk deuntje, tijdloze tekst, creatieve insteek, … Stuk voor stuk dragen ze bij aan de levensduur van de radiocampagne.

De creatieve uitwerking van de Belgica-campagne levert heel wat positieve feedback op tijdens het VAR-onderzoek. Bijna de helft van de deelnemers vindt de uitvoering van de spot aangenaam, ontspannend en creatief. 44% van alle deelnemers klinkt enthousiast over de creatieve boodschap en zegt dat de spot hen aanspreekt. Herbeluister hier de spot en laat ons gerust jouw mening horen.

Radio + online = supercombo

Radio blijft met andere woorden een krachtig en effectief communicatiemiddel. Enerzijds voor je branding, anderzijds voor je actiegerichte campagnes in combinatie met een landingspagina op je website. Wil je je radiocampagne uitbreiden naar social media? Denk dan gerust verder dan de standaard Facebooks en Instagrams. Of wat dacht je van een verleidelijke Tinder-campagne? Ook op dat platform toonde de Belgica-appel zijn blozende wangetjes al.

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars