Bert wijst je de weg naar hogere click through rates en nieuwe klanten
E-mailmarketing. De term is je vast niet onbekend. Sommige mensen associëren het begrip met vervelende spam. Maar wist je dat een inhoudelijk sterke en grafisch verantwoorde digitale nieuwsbrief in heel wat campagnes als meest efficiënte communicatiemiddel uit de bus komt? Een onderschat kanaal, met andere woorden, zeker als je weet dat de kostprijs beperkt is én het resultaat meetbaar. Kies je ook voor professionele email marketing? Dan zijn dit de 10 geboden van Bert waaraan je best gehoorzaamt.
1.
Gij zult niet verzenden vanuit ‘Klantendienst’
Klanten en prospects verkiezen een persoonlijke aanpak. Daarom openen ze sneller een mail van een persoon dan van een bedrijf. Denk maar aan ‘Nancy van de laagste prijsgarantie’ die jou een mailtje stuurt over de nieuwste ‘Costa del enzovoort’-promo. B2C-mails doen het vooral goed vanuit een vrouwelijke voornaam. In B2B krijgt een mannelijke afzender meer clicks.
Elk bedrijf moet een 'Nancy' hebben
2.
Gij zult niet naar wildvreemden sturen
De GDPR-regelgeving indachtig is het niet raadzaam mails in het wilde weg te versturen. Verstuur enkel naar mensen waar je een commerciële relatie mee hebt en/of mensen van wie je de expliciete toestemming hebt (bv. via een inschrijvingsformulier voor je nieuwsbrief).
3.
Gij zult prikkelende onderwerpregels schrijven
‘What’s in a onderwerpsregel?’, vroeg Shakespeare zich al af (of toch zoiets). ‘Alles eigenlijk’, is onze repliek op deze retorisch bedoelde vraag. Om boven alle andere nieuwsbrieven uit te steken in iemands propvolle mailbox, moet je al met een heel clickable onderwerp afkomen. Je kan vast wel iets leukers verzinnen dan ‘Nieuwsbrief december’, toch?
4.
Gij zult meegaan met uw tijd
Leesbaarheid op smartphones is prioriteit nummer één. Jouw mail wordt namelijk eerder op de trein of tijdens de lunch gelezen dan aan een bureau. En voor die mobiele leesbaarheid zorg je zo:
- Kies voor een eenvoudige lay-out
- Maak de tekst groter
- Voeg geen zware beelden toe: die vertragen de laadtijd
- Zorg voor visueel duidelijk CTA’s die makkelijk aan te klikken zijn met vinger of duim
5.
Gij zult het kort houden in e-mailmarketing
Deel in je nieuwsbrief 3 à 4 artikels. Dat is meer dan genoeg. Het heeft geen nut om je volledige website of brochure ‘even’ op mail te zetten. Ain’t nobody got time for that. Een wetmatigheid die zelden doorbroken wordt: hoe hoger het artikel staat in de nieuwsbrief, hoe meer clicks het krijgt. En het addendum dat erbij hoort: vanaf artikel 4 daalt het aantal clicks vaak zienderogen.
Mobiele leesbaarheid
is prioriteit
6.
Gij zult geen saaie, moeilijke en lange teksten schrijven
De gouden regel in online communicatie luidt: grijp snel de aandacht van de (haastige) lezer. Maak je tekst daarom scanbaar:
- Gebruik tussentitels
- Verdeel de tekst in korte paragrafen
- Schrijf korte zinnen
- Zet belangrijke woorden vet
- Onderlijn tekstlinks
- Maak lijstjes (Het werkt, want jij bent nog aan het lezen!)
- Begin elke call to action met een werkwoord dat actie vereist: krijg, leer, ontdek
7.
Gij zult de analyse als een volwaardige fase in e-mailmarketing zien
Mail verzonden en klaar? Mooi niet! Nu begint het pas. Door de resultaten van je vorige nieuwsbrief te analyseren, weet je meteen hoe je de volgende kan optimaliseren.
- Check de open rate, click rate en welke de populairste artikels zijn
- Kijk na welke doelgroep op welk artikel klikt
- Vervang alle mailadressen waarbij je een foutmelding kreeg
- Voer A/B-testen uit en check het effect van kleine, subtiele aanpassingen in de nieuwsbrief
8.
Gij zult de mensen groeten (ook in e-mailmarketing)
Ook in e-mailmarketing worden de regels van elementaire beleefdheid gewaardeerd. Begroet je ontvangers vooraleer je hen overdondert met je spectaculaire boodschap. Geef je begroeting ook een persoonlijke touch door mensen uit je database rechtstreeks met hun voornaam aan te spreken. Geen paniek, voor dat laatste bestaat er een knopje in je mailsysteem.
Meten is weten
9.
Gij zult niet spammen
Als kleuter (puber, twintiger, en oké nu ook soms nog) hebben we allemaal aan mama’s mouw gehangen en gezeurd om onze zin te krijgen. En laten we eerlijk zijn: vaak heeft het niets uitgehaald. Zo gaat het ook met nieuwsbrieven: mensen die zich uitschrijven mag je niet opnieuw mailen. Een uitschrijflink is trouwens verplicht.
10.
Gij zult automatiseren in e-mailmarketing
Een nieuwsbriefsysteem laat je toe om automatisch mailtjes te versturen op basis van de gegevens in je database. Dat doe je bijvoorbeeld op deze sleutelmomenten:
- Verstuur onmiddellijk een mailtje wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief: heet hen welkom, informeer hen over recente content of zet eens een product in de kijker
- Volg mensen op die iets in hun virtueel winkelwagentje geplaatst hebben, maar niet tot aankoop overgegaan zijn
- Vraag klanten om een review te schrijven
- Verzend een mailtje op verjaardagen en bedank mensen ‘omdat ze al x jaar klant zijn’