Contentmarketingstrategie - Zo levert contentmarketing jou geld op
Creëer meerwaarde op jouw product met aantrekkelijke contentmarketing
Contentmarketing & de customer journey: van verleiden en daten tot de eerste keer
De sales funnel, customer journey, AIDA,… als marketeer begint je hartje spontaan sneller te slaan bij het horen van deze begrippen. Maar gebruik jij ze vandaag nog? Sinds de digitale wereld communiceren goedkoper en sneller maakte, gooien steeds meer marketeers deze geweldige theorieën overboord. Daarom, back to the basics. Om een strategie te bepalen, is het see – think – do – care-model mijn persoonlijke favoriet. Een simpele voorstelling van de customer journey, waaruit duidelijk blijkt dat elke fase een andere doelstelling heeft. En dus ook een andere contentmarketingstrategie vereist.
- de see-fase is de ‘branding-fase’. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken, zodat zoveel mogelijk mensen je product of dienst leren kennen.
- in de think-fase overtuigen we die mensen die je hebben leren kennen in de see-fase. Je geeft argumenten om jouw product of dienst te overwegen. Denk hierbij aan informerende blogs, interviews met ambassadeurs, vergelijkingtools,…
- in de do-fase beogen we conversies. Dat is het moment waarop mensen je product of dienst kopen. ‘Nu kopen’ of ‘nu bestellen’ is hier de boodschap.
- tot slot is er de care-fase, waar je aan klantenbinding doet. Je blijft je community informeren, inspireren en boeien zodat ze je nooit meer loslaten. Het ultieme doel? Van je klanten ambassadeurs maken.
Contentmarketingstrategie: eerst denken, dan doen
- Bepaal eerst wie je doelgroep is.
- Denk vervolgens na hoe je customer journey eruitziet voor deze verschillende profielen.
- Stel dan voor elke doelgroep in elke fase de hamvraag: aan welke informatie hebben ze behoefte? Breng dit alles in kaart in een content map.
- En dan kan je echt aan de slag. Produceer content in verschillende vormen, maten en kleuren.
- Maar vergeet vooral de allerbelangrijkste stap in jouw contentmarketingstrategie niet: je content verspreiden. Want extreem goede content die niemand leest is zoals een gezellig café in een verlaten bos. Zonde.
Meten is weten
Wat ik zo geweldig vind aan online contentmarketing? Je kan je boodschap perfect afstemmen op de doelgroep. Zo bereik je exact die personen die je wil bereiken. Maar de wiskundefreak in mezelf kickt nog op iets extra: alles wat je doet kan je meten. Wat werkt en wat niet? Wat brengt geld op en wat niet? Wie heeft op wat geklikt? Met de juiste data blijft slechts één vraag onbeantwoord: wanneer begin jij aan jouw contentmarketingstrategie?