Enquête: de impact van corona op marketing & communicatie
Wat is het effect van corona op de marketing & communicatie van Limburgse bedrijven? De voorbije weken bevroegen we ondernemers en communicatieverantwoordelijken, om te polsen naar hun communicatie tijdens en na corona. Dat leidde tot een berg cijfers. Hieronder halen we voor jou 7 verhalen uit deze cijfers, doorspekt met eigen inzichten en inspirerende praktijkvoorbeelden.
Heel wat mensen orakelen dat de wereld er na corona totaal anders zal uitzien. Gaat die ballon op voor marketing & communicatie? Uit de cijfers blijkt wel dat bepaalde communicatiemiddelen extra in trek zijn. Maar stellen dat niets meer hetzelfde zal zijn, is overdreven. Corona versnelt eerder een evolutie die al aan de gang was. Hieronder vind je onze zeven belangrijkste conclusies.
1.
Contentmarketing als voornaamste stijger
De belangrijkste vaststelling? Bedrijven zetten hun eigen communicatiekanalen meer in sinds de start van de coronacrisis. Kortom, ze doen meer aan contentmarketing. Dat blijkt uit de populariteit van:
- social media in (47% van de respondenten zette dit communicatiemiddel de voorbije weken in, 62% zal dat gebruiken in de communicatie na corona)
- emailmarketing (respectievelijk 27% vs. 36%)
- video (respectievelijk 32% vs. 50%)
- SEO (42% van de respondenten neemt zich voor hieraan te werken na de lockdown… mede daarom ontwikkelden we een SEO-makeover pakket)
Die keuze is logisch: op deze manier bouw je een eigen database en online aanhang op, die je rechtstreeks kan inspireren met jouw verhalen en tips.
N.B. Minder belicht, maar daarom niet minder opmerkelijk: podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Betekent corona de definitieve doorbraak, nadat het luistermedium al eerder opgang maakte in de VS en Nederland?
2.
‘Paid media’ in dalende lijn, tijdens en na corona
Terwijl contentmarketing het goed doet, maken de zogenaamde ‘paid media’ de omgekeerde beweging:
- Heel wat bedrijven pauzeerden hun advertenties tijdens de lockdown. Dat geldt zowel voor online (bannering & Google Search Ads) als print advertising.
- Diezelfde bedrijven geven wel aan hun digitale advertenties na de lockdown snel te hervatten.
- Qua print advertising gaat de spiraal daarentegen verder naar beneden: 14% wil hier in zijn communicatie na corona minder aan spenderen.
Ook influencers – de modernste versie van ‘paid media’ – hebben het moeilijk. Hun tarieven dalen tot 50%: hier liggen dus kansen, in een periode waarin Instagram en Facebook tot 40% méér bezoekers over de digitale vloer krijgen.
3.
Purpose marketing als (tijdelijke) marketingtrend
De naakte cijfers zijn wat ze zijn. Daarnaast duikt er een (al dan niet tijdelijke) trend op: ‘purpose marketing’. Klanten vragen zich af welk antwoord ‘hun’ merk biedt op corona. Daarom:
- Ontwikkelen ondernemers nieuwe producten en diensten (50% van de respondenten gaf aan zijn aanbod te herdenken tijdens de lockdown)
- Nemen werkgevers gezondheidsmaatregelen om klanten en medewerkers te beschermen
- Ondersteunen bedrijven de zorgsector met hartverwarmende initiatieven
Zet deze trend richting maatschappelijk engagement zich door in de communicatie na corona, als het leven terug zijn gewone gangetje gaat? Dat is nog koffiedik kijken.
Voorbeelden:
- De fanconsultants van Topfanz – normaliter actief in het professionele voetbal – bieden mondmaskers aan onder de merknaam Topmaskz
- Houtskeletbouwspecialist MBS neemt gezondheidsmaatregelen & schenkt FFP2-maskers aan het ziekenhuis van Maaseik
- Hotelketen Van der Valk stelt lege kamers ter beschikking als zorgkamer voor revaliderende coronapatiënten
4.
PR en print in tweestromenland
Op vlak van perscommunicatie hinken bedrijven op twee gedachten. Heel wat bedrijven steken hun persacties in het vriesvak. Brits onderzoek wees uit dat er 14,3% minder tijd en geld in PR gestoken werd tijdens de lockdown. Ook in België was die trend voelbaar.
Dat betekent dat het nieuwsaanbod schaarser wordt. In zo’n mini-komkommertijd ontstaan er kansen. Bedrijven sprongen natuurlijk in dat PR-gat. Soms onhandig (door uit te pakken met commerciële boodschappen, die als een tang op een varken slaan in PR). Maar vaak ook heel slim, door in te haken op de corona-actualiteit. Op een moment waarop de Belg (naast ‘De Mol’ en ‘Blind Getrouwd’) vooral nieuws verslindt, levert dat ongelooflijk veel visibiliteit op.
Wat print betreft, volgen we een gelijkaardige gedachtegang:
- 24% van de bedrijven bespaarde op drukwerk tijdens de lockdown, 8% blijft dat doen in zijn communicatie na corona (vanaf mei).
- Anderzijds bleek het brede publiek net te smachten naar print: we verstuurden met z’n allen een slordige 1,5 miljoen kaartjes via app van BPost
Drukwerk staat voor emotie en een tikkeltje nostalgie. Het biedt houvast in onzekere tijden. Als je erin slaagt om op te vallen met jouw drukwerk, trek je dus ongetwijfeld de aandacht (nvdr. lees in dat verband zeker eens het hoofdstuk over ‘multisensoriële communicatie’ in ons trendboek Perspectivo).
Voorbeelden:
- Gezien op VRT? Jansen Cleanrooms helpt tekort aan mondmaskers oplossen met ontsmettingscontainer
- Farmaline – de grootste online apotheek van België – telde 0 corona-besmettingen, ondanks een verdubbeling van de vraag
5.
Interne communicatie: medewerkers als nieuwe doelgroep
Voor corona was de schaarste op de arbeidsmarkt groter dan ooit. Daarom nam het belang van employer branding (nvdr. jezelf in de markt zetten als aantrekkelijke werkgever) sterk toe: iedereen was op zoek naar vers talent.
De berichten over de arbeidsmarkt klinken sinds maart minder rooskleurig. Bedrijven zetten aanwervingen stop of slanken af. Daarom verschoof het accent binnen HR-communicatie van employer branding (externe HR-communicatie) naar interne communicatie: 49% van de respondenten communiceerde zowel intern als extern meer, 13% vooral intern.
Wie intern communiceert, brengt best een dubbele boodschap:
- Informatief: door regelmatig, duidelijk en transparant te communiceren, neem je de onvermijdelijke onzekerheid bij medewerkers weg.
- Emotioneel: collega’s klitten samen en creëren een soort virtueel groepsgevoel. Interne Whatsapp-groepen leven op, de vrijdagsborrel heet tegenwoordig ‘e-peritief’ en werkgevers verrassen hun mensen met kaartjes aan huis. Zo neemt de betrokkenheid toe.
6.
Offline beleving vs. online efficiëntie
1 + 1 is 2. Als mensen thuis in quarantaine gaan en fysieke winkels sluiten, leidt dat tot digitalisering van de dienstverlening. Over die trend is al veel gezegd en geschreven, onder andere in onze coronablog bij de start van de lockdown. Daarom gaan we er hier niet dieper op in.
Wat ons wel benieuwde: in welke mate krijgen videocalls een vervolg na het opheffen van de lockdown? Het antwoord is duidelijk. 37% van de respondenten maakte de voorbije weken meer gebruik van online conferenties. En ze zijn vastbesloten die digitale manier van communicatie na corona te handhaven.
Videocalls mogen dan wel een nieuwe gewoonte worden, toch missen we met z’n allen menselijk contact. Ook bedrijven snakken naar klantencontact: 37% zet in de toekomst meer fysieke – offline – events op. In het najaar wordt het wel spitsroeden lopen: wat als die extra events bovenop de al geplande evenementen en de verschoven bijeenkomsten van het voorjaar komen? Een overaanbod dreigt.
7.
Communicatie na corona? Post-lockdown strategie
Ten slotte, kunnen we de rug rechten na de lockdown? De voorbije weken hadden heel wat bedrijven alvast tijd om na te denken. 50% van de respondenten benutte die tijd om zich over de communicatiestrategie voor de rest van het jaar te buigen. Zodra de noodmaatregelen van de regering opgeheven zijn, zal bovendien 48% van de Limburgse bedrijven de marketinginspanningen dadelijk hervatten. 28% is dat enkele maanden na de coronabreak van plan.
Aan die veerkrachtige organisaties geven we graag nog drie tips mee
1. Kom uit je kot met een creatieve actie
Toon de buitenwereld dat je (terug) op volle toeren draait, door een creatieve actie op touw te zetten: Richt je naar nieuwe klanten. Maar leg je oor zeker ook te luisteren bij je bestaande klanten. Hoe kan je hen helpen in hun relance?
Let wel op dat je niet doorslaat in pure commercie. Heel wat bedrijven kregen de voorbije maanden klappen: bij deze ondernemers werkt een plat commerciële boodschap als een rode lap op een stier. 52% van onze respondenten lijkt dat te beseffen: zij pasten hun toon al aan tijdens de coronacrisis. Empathie tonen en inspireren is de boodschap.
2. Ga voor interactieve communicatie
Een golf van solidariteit overspoelt (al dan niet tijdelijk) onze maatschappij. Die onderlinge verbondenheid zorgt ervoor dat mensen openstaan voor interactieve communicatie. Simpel gesteld: we geven veelvuldig gehoor aan oproepen om gedachten in te sturen, samen iets te maken, … Kijk naar ’t succes van de website www.sinttruidensolidair.be, waar Truienaren massaal tekeningen, gedichten en filmpjes delen. Met die creatieve uitingen steken ze elkaar een hart onder de riem.
3. Denk na over wachtverzachters
Als bedrijf neem je maatregelen om de veiligheid te garanderen. Dat geldt met name voor fysieke winkels, waar mensen over de vloer komen. Desondanks wil je het klanten natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken. Hoe verzoen je beide voornemens in je communicatie na corona?
- Enerzijds gingen de hamburgerbakkers op zoek naar een leuke manier om de veiligheidsmaatregelen verteerbaar te maken bij hun personeel. Daarom schreven ze een eigen rapsong, waarin de medewerkers op de beats van rapper Jac Forty veilig leren werken.
- Anderzijds dokterde de befaamde fastfoodketen voor klanten zogenaamde ‘wachtverzachters’ uit: als je binnenkort in de wachtrij staat, bieden ze beleving, vragen ze begrip en maken ze jou het leven zo makkelijk mogelijk. Dit voorbeeld kan elk bedrijf inspireren: straattheater op de stoep in de winkelstraten? Heldere veiligheidscommunicatie? Een verzetje voor potentieel zeurende kinderen? Verzacht het wachten en maak fans.