Logo ontwerpen? Grafisch designer Stijn geeft 7 tips

"Hou het simpel, authentiek en herkenbaar"

De appel van Apple, de swoosh van Nike of de M van McDonalds. Het zijn stuk voor stuk iconische logo’s. Maar wat maakt deze logo’s net zo sterk? Kleur, vorm en herkenbaarheid zijn slechts enkele kleine stukjes van de grote puzzel. Dit zijn de 7 tips van grafisch designer Stijn om een logo te ontwerpen.

1. Keep it simple

Wil je een logo ontwerpen? Dan is eenvoud cruciaal. Het helpt je de volgende tips makkelijker toepassen in je ontwerp. Een eenvoudig ontwerp is flexibeler, sneller te herkennen én tijdloos. Denk bijvoorbeeld aan het typografische logo van FedEx. Zie je hoe de witruimte tussen de E en de x een pijltje vormt? Dat is geen toeval!

2. Maak het relevant

Ontwerp voor jouw doelgroep. Verdiep je in hun leef- en werkomgeving en onderzoek wat je collega’s of concurrenten doen. Een logo voor een kindermerk zoals Toys-R-Us vraagt bijvoorbeeld om een heel andere uitstraling dan een logo voor een advocatenkantoor.

3. Bewaar je eigenheid

Logo’s zijn onderhevig aan mode en trends. Toch is het belangrijk om altijd je eigenheid te bewaren. Surf dus niet zomaar mee op elke nieuwe hype. Af en toe je logo opfrissen mag, maar het basisidee moet vooral sterk en tijdloos zijn.

4. Maak het verschil

Een logo ontwerpen, dat heeft een duidelijk doel. Benadruk jouw unieke stijl en kwaliteiten in je logo. Dit doe je in de eerste plaats door te vertrekken van een solide concept. Maak vervolgens doordachte keuzes qua vorm, en focus ten slotte op een juist kleurengebruik.

5. Zorg voor herkenbaarheid

Het ideale logo herken je in één oogopslag. De bedoeling is dat jouw (potentiële) klanten het logo goed onthouden en kunnen koppelen aan jouw merk of naam. Wanneer ze het logo ergens terugzien, moet onmiddellijk een belletje gaan rinkelen in hun visuele geheugen.

6. Denk klein bij het ontwerpen van een logo

Je logo zal niet altijd op grote billboards staan, maar ook op naamkaartjes, briefpapier of andere kleinere formaten. Zorg er daarom voor dat alle elementen herkenbaar en leesbaar blijven op een grootte van 2,5 centimeter.

7. Eén highlight

Eén highlight springt makkelijker in het oog dan 10 verschillende details. Besluit je een logo te ontwerpen? Zorg er dan voor dat er 1 focuselement in je logo zit. Dit kan indirect en subtiel zijn. Zoals de Franse vlag in het logo van de FPE, die een open deur voorstelt.

Op zoek naar een vleugje magie?

Geïnspireerd naar meer?

Ontdek meer blogs

WIJKortenaken Idearté 1
animatie social pitch
AI in communicatie_beeld 1
Idearté succes in PR

Benieuwd naar de kracht van duurzame communicatie? 

Meer inspiratie?

Bekijk nu onze 5 gratis webinars